تهدید عراق به شکایت از ایران بابت قطع منابع آب

بر اثر سدسازی‌های گسترده در ایران و ترکیه، ورود آب به عراق به شدت کاهش یافته است

در تابستان سال گذشته نیز عراق پس از توقف کامل جریان آب از ایران به استان دیالی، تهدید کرده بود که از ایران به دادگاه لاهه شکایت خواهد کرد- ایرنا

عراق می‌گوید بابت سدسازی‌های گسترده در ایران و کاهش حقآبه عراق از سرچشمه‌های منابع مشترک آبی در ایران، به دادگاه لاهه شکایت خواهد برد.

 به گزارش رسانه‌های عراق، عون دیاب، مشاور فنی وزارت منابع آب آن کشور، گفت: «وزارت منابع آب عراق در نامه‌ای رسمی به مقام‌های بلندپایه شورای وزیران، دفتر رئیس جمهوری، دفتر رئیس مجلس، و وزارت امور خارجه عراق، خواستار شکایت از ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری  به دلیل تخصیص ندادن سهم حقآبه عراق از منابع مشترک آبی شده است.»

به گفته مقام‌های عراق، بر اثر سدسازی‌های گسترده در ایران و ترکیه، ورود آب به عراق به شدت کاهش یافته است و آن کشور را دچار خشکسالی و کمبود منابع آبی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی الحمدانی، وزیر منابع آب عراق، می‌گوید کشورش توافقنامه‌ای با ترکیه امضا کرده است که در قالب آن، «سهمیه عادلانه برای عراق از سرچشمه‌های دو رود دجله و فرات به رسمیت شناخته شده است.

به گفته عون دیاب، به‌رغم تمایل عراق به امضای توافقی مشابه با ایران، دلایلی چون تشکیل دولت جدید در ایران و انتخابات عراق، مانع امضای آن شده است.

در تابستان سال گذشته نیز عراق پس از توقف کامل جریان آب از ایران به استان دیالی، تهدید کرده بود که از ایران به دادگاه لاهه شکایت خواهد کرد.

به نوشته پایگاه خبری فرارو، ایران دولت عراق را به داشتن انگیزه‌های سیاسی در مناقشه خود بر سر آب متهم می‌کند و می‌گوید، در حالی که ایران بیش از ۱۵ سال در دوره خشکسالی بوده است، وضعیت عراق به دلیل استفاده کشاورزان عراقی از جریان آب دو رود دجله و فرات، بهتر است.

دولت ایران همچنین می‌گوید دستگاه‌های عراقی مقصر کمبود آب در آن کشور هستند، زیرا در ۶ دهه گذشته دولت‌های متوالی عراق در اجرای پروژه‌های توسعه زیرساخت‌ها و سد‌ها به منظور استفاده بهینه از منابع آبی تعلل کرده‌اند و زیر ساخت‌های آبی عراق از دهه ۱۹۶۰ که جمعیت آن کشور ۱۰ میلیون نفر بود، دست نخورده باقی مانده است، در حالی که جمعیت کنونی عراق به حدود ۴۰ میلیون نفر رسیده و مصرف آب آن چند برابر رشد کرده است.