آغاز به کار معتبرترین و بزرگترین رویداد فضایی جهان در دبی

مرکز فضایی محمد بن راشد امارات متحده عربی امسال برای نخستین‌بار کنگره بین‌المللی فضانوردی را در یک کشور خاورمیانه برگزار می‌کند

موضوع کنگره بین‌المللی فضانوردی امسال «الهام‌بخشی، ابداع و اکتشاف به‌نفع بشریت» است- تصویر از حساب توییتر @IAC2021dubai

هفتادودومین کنگره بین‌المللی فضانوردی (IAC)، بزرگ‌ترین و معتبرترین رویداد سالیانه فضایی جهان، روز دوشنبه، سوم آبان‌ماه (۲۵ اکتبر)، در مرکز تجارت جهانی شهر دبی افتتاح شد. 

این همایش بین‌المللی پنج‌روزه را امسال مرکز فضایی محمد بن راشد (MBRSC) با مشارکت فدراسیون بین‌المللی فضانوردی (IAF) برای نخستین‌بار در یک کشور خاورمیانه برگزار می‌کند. 

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی، وام، بیش از چهار هزار نفر برای حضور در همایش امسال ثبت‌نام کرده‌اند و بیش از ۹۰ غرفه نمایشگاهی از دستاوردهای فضایی در کنار آن برپا شده است. بیش از ۱۱۰ هیئت نمایندگی از کشورهای مختلف، ۳۵۰ متخصص جوان و همچنین متخصصان فضایی از سطوح مختلف این حوزه نیز برای این رویداد فضایی که تا ۷ آبان‌ماه (۲۹ اکتبر) ادامه دارد، به دبی می‌روند. 

امارات متحده عربی در سال جاری هم‌زمان با برگزاری جشن‌ها و رویدادهای متنوع به‌مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس آن کشور، در راستای تقویت فعالیت‌ها در بخش فضایی نیز به‌طور جدی تلاش کرده است. برگزاری همایش بین‌المللی فضانوردی ۲۰۲۱ نیز بخشی از این تلاش‌ها برای پیشرفت در عرصه فضایی جهانی محسوب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های اخیر، امارات متحده عربی با اعزام نخستین فضانورد اماراتی به فضا، استقرار چند ماهواره برای رصد و دیده‌بانی زمین، ارسال نخستین کاوشگر بین سیاره‌ای جهان عرب به مریخ و همچنین کمک به تاسیس «گروه همکاری فضایی عرب»، توانسته است خود را به‌عنوان کشوری پیشرو در حوزه کاوش‌های فضایی و فناوری‌های مرتبط با آن معرفی کند. 

پیش از همایش بین‌المللی فضانوردی ۲۰۲۱، در اکسپو۲۰۲۰ دبی نیز رویداد بسیار موفقی با عنوان «هفته فضایی» برگزار شد که در آن تعداد زیادی از فضانوردان، ستاره‌شناسان و کارشناسان فضایی گرد هم آمده بودند و مسائل مختلفی ازجمله چشم‌انداز آینده فضایی امارات متحده عربی، مشارکت حیاتی زنان در ماموریت‌های فضایی، پایداری در حوزه فضایی را به بحث و بررسی گذاشتند.   

کنگره بین‌المللی فضانوردی امسال که با موضوع «الهام‌بخشی، ابداع و اکتشاف به‌نفع بشریت» برگزار می‌شود، فرصتی برای سازمان‌های شرکت‌کننده خواهد بود تا توانایی‌ها و همچنین تجربه، مشارکت‌ها و نوآوری‌های خود در حوزه فضایی را با دیگر فعالان در این عرصه به مشارکت بگذارند.   

طی چند روز آینده، شرکت‌کنندگان در همایش بین‌المللی فضایی می‌توانند در نشست‌های مختلف، ازجمله میزگردهایی با حضور مقام‌های بزرگ‌ترین سازمان‌های فضایی دنیا و سخنرانی‌هایی با موضوع‌های مختلف ازجمله ماموریت‌های اخیر در ایستگاه فضایی بین‌المللی، عملیات‌های آینده بازگرداندن نمونه‌های فضایی از مریخ و نقش سازمان‌های فضایی نوظهور در این حوزه، شرکت کنند.

علاوه‌بر این، نمایشگاهی از آخرین دستاوردها در زمینه فناوری و تحقیقات فضایی با حضور بزرگ‌ترین شرکت‌ها و صنایع بین‌المللی فعال در حوزه فضایی نیز در کنار این همایش برپا خواهد بود.

بیشتر از علوم