حراج اسکلت دایناسور هشت متری به قیمت میلیون‌ها دلار

نزدیک به ۶۰ درصد از کل این دایناسور در داکوتای جنوبی، از دل خاک بیرون آورده شده است

این اسکلت ۲.۶ متر طول و ۲ متر پهنا دارد که آن را از سایر نمونه‌ها متمایز می‌کند - Christophe ARCHAMBAULT / AFP

اسکلت فسیل شده هفت متری یک تریسراتوپس عظیم در یک حراجی در پاریس به قیمت باورنکردنی ۷.۷ میلیون دلار (۵.۵ پوند) رسید. این دایناسور، بر اساس نام مالک زمینی که این استخوان‌ها در آنجا پیدا شده است «بیگ جان» (جان بزرگ) نام‌گذاری شد و از سوی حراجی هتل «درو» فروخته شد.

«بیگ جان» اینک به خانه باز خواهد گشت، زیرا این دایناسور در ایالات متحده امروزی از دل خاک بیرون کشیده شد و به یک خریدار گمنام از این کشور فروخته شد. نرخ فروش فراتر از انتظار بود زیرا ارزیابی حراجی این بود که بیگ جان بین ۱.۴ میلیون دلار (۱ میلیون پوند) تا ۱.۷ میلیون دلار (۱.۳ میلیون پوند) به فروش برسد. الکساندر ژیکلو، مسئول حراجی و مدیر گروه «درو»، به رویترز گفت: «این یک رکورد برای اروپاست.»

بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده حراجی، او گفت که این فروش، نشانه «علاقه فزاینده افراد خبره به این موضوع است». ژیکلو افزود: «این بازاری را نشان می‌دهد که اینک ساختاریافته است و نمونه‌های بی‌نظیر و منابع بی عیب و نقص را ترجیح می‌دهد.» جوآن ریورس، نماینده خریدار، به رویترز گفت که «مالکیت این [اسکلت] را یک مجموعه‌دار آمریکایی به دست آورده است و آن فرد از این ایده که قادر است نمونه‌ای از این دست برای شخص خودش باشد کاملا هیجان‌زده است.»

بیگ جان یک نمونه هفت متر و پانزده سانتی‌متری (۲۳ فوتی) چشمگیر است. بقایای فسیلی آن دربرگیرنده ۲۰۰ استخوان است و گفته می‌شود که [این فسیل] یک نمونه نادر و دستاورد مهم در گردآوری [و مرتب کردن قطعات] است. ساختار باشکوه آن همچنین سبب شده است که [این اسکلت] به عنوان بزرگ‌ترین اسکلت تریسراتوپس شناخته‌شده در رکوردهای جهانی گینس ثبت شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نزدیک به ۶۰ درصد از کل این دایناسور در محوطه‌ای که زمانی دشت سیلابی باستانی رود بود و امروزه داکوتای جنوبی در ایالات متحده محسوب می‌شود، از دل خاک بیرون آورده شده است.

این اسکلت ۲.۶ متر طول و ۲ متر پهنا دارد که آن را از سایر نمونه‌ها متمایز می‌کند. اسکلت سرهم‌بندی‌شده بیگ جان، ۷۵ درصد از کل آن را تشکیل می‌دهد. دو شاخ بزرگ‌تر  تریسراتوپس، که نماد و علامت [نام] «سه شاخ چهره» است، ۱.۱ متر طول و ۳۰ سانتی‌متر پهنا دارند. این باعث می‌شده که [جانور] بتواند ۱۶ تن فشار را تحمل کند. 

تریسراتوپس نشانه یک جراحت بر خود دارد که ممکن است در نتیجه نزاع با یک دایناسور دیگر رخ داده باشد. بیگ جان در حدود ۶۶ میلیون سال پیش در لارامیدیا، قاره جزیره‌ای زندگی می‌کرده که از آلاسکای امروزی تا مکزیک کشیده شده بود.

در بیانیه خبری مطبوعاتی آمده: «او در یک دشت سیلابی باستانی مرده است ـ در سازند هل کریک امروزی (داکوتای جنوبی، ایالات متحده)- که این امکان را فراهم کرده است که اسکلت آن در گل و لای، رسوباتی عاری از هر گونه فعالیت زیستی، حفظ شود.»

استخوان‌های بیگ جان را والتر دابلیو بیل، زمین‌شناس، در ماه مه ۲۰۱۴ کشف کرد و کار حفاری آن نیز ماه اوت ۲۰۱۵ به پایان رسید. بیگ جان سپس به کارگاه زوئیک که بابت سرهم کردن فسیل‌های پیشاتاریخی مشهور است به تریسته ایتالیا برده شد.

 آقای ریورس می‌گوید: «تاریخ پشت این [فسیل] و گردآوری آن بسیار شگفت‌انگیز و درخور توجه است. از این‌که بتوانیم بخشی از حفاظت چیزی از این نوع باشیم که در ایالات متحده پیدا شده است، بسیار فوق‌العاده و استثنایی است.»

© The Independent

بیشتر از علوم