چین از آزمایش موفقیت‌آمیز موتور موشک ۵۰۰ تنی با سوخت جامد خبر داد

موتور جدیدُ‌از بزرگ‌ترین بالابر فضایی چین تقریبا چهار برابر قدرتمندتر است

موتور سوخت جامد جدید بیشترین قدرت پیشران در جهان را دارد - REUTERS/Aly Song

چین روز سه‌شنبه، در تاسیساتی در استان شانشی در شمال غربی این کشور، یک آزمایش موفق موتور موشک با سوخت جامد تولید داخل را انجام داد.

به گزارش رسانه‌های دولتی، این موتور موشک که ساخت شعبه‌ای از شرکت علوم و فناوری هوافضای این کشور است، با وزن حدود ۵۰۰ تن و تغذیه از ۱۵۰ تن سوخت جامد بیشترین قدرت پیشران در جهان را دارد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این امر ظرفیت حمل بار موشک‌های جت این کشور با سوخت جامد را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و آن را از موتور سوخت مایع مورد استفاده در موشک لانگ مارش ۵ که هم‌اینک بزرگ‌ترین وسیله پرتاب‌ موشک در برنامه فضایی چین است، تقریبا چهار برابر قدرتمندتر می‌کند.

رن کوانبین، رئیس موسسه «فورت ریسرچ» (Fourth Research)، وابسته به موسسه تحقیقات و فناوری هوا و فضای چین، گفت: «آزمایش امروز بسیار موفق است. ما همه پارامترها از جمله رانش ۵۰۰ تنی را که ۱۱۵ ثانیه کار کرد‌، آزمایش کرده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موتور موشک جامد، بر خلاف موتورهای مایع، از باروت پرانرژی استفاده می‌کند، دارای نیروی رانش لحظه‌ای است و عمدتا برای پرتاب موشک به اهداف نظامی استفاده می‌شود. انتظار می‌رود این موشک به عنوان تقویت‌کننده موشک‌های سوخت مایع به فضانوردان چینی در ماه کمک کند.

برنامه‌های فضایی معمولا از سوخت مایع استفاده می‌کنند، زیرا این سوخت با بهره‌وری بیشتر می‌سوزد و به افزایش ظرفیت حمل بار در فضا کمک می‌کند، اما آماده‌سازی آن چند روز طول می‌کشد.

دانشمندان می‌گویند این اولین بار است که پودر باروت موتور موشکی بیش از ۱۰۰ تن بوده است. به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، یو‌ یینگ، رئیس کارخانه ۷۴۱۶، وابسته به فورت ریسرچ، گفت: «برای موتورهای موشک جامد، حجم باروت چند ۱۰۰ کیلوگرم، چند تن یا دوجین تن بود. این اولین بار است که این از ۱۰۰ تن تجاوز می‌کند.»

به گفته مقام‌های فضایی چین، بدنه موتور از مواد کامپوزیتی مانند الیاف با مقاومت بالا ساخته شده است تا وزن آن کاهش یابد.

سازندگان این موتور به روزنامه دولتی گلوبال تایمز گفتند که ساخت موتور جامد پیشران ۵۰۰ تنی راه‌هایی را برای توسعه فناوری موتور پیشران هزار تنی گشوده است.

توسعه آخرین فناوری موتور راکت در سال ۲۰۰۹ در چند مرحله با تولید موتور جامد رانشی ۱۲۰ تنی آغاز شد. پس از آن در سال ۲۰۱۹، موتور جامد پیشران ۲۰۰ تنی توسعه یافت.

© The Independent

بیشتر از جهان