بارش بقایای یک موشک از کنترل خارج‌شده چینی بر زمین طی ساعات آینده

بقایای این موشک که هفته گذشته پرتاب شد، اواخر روز شنبه یا اوایل روز یکشنبه بر زمین خواهد بارید

موشک لانگ مارچی که هفته گذشته پرتاب شد، دومین پرتاب موشک از نوع ۵‌بی از زمان اولین پرواز آن در ماه مه سال گذشته بود-STR / AFP

در ساعات آینده بقایای یک موشک از کنترل خارج‌شده چینی در جو فرو خواهد بارید. این خبر را کارشناسانی اعلام کرده‌اند که در حال رصد این موشک هستند.

به گفته یک مرکز تحقیق و توسعه فضایی مستقر در ایالات متحده، بقایای این موشک که هفته گذشته پرتاب شد، اواخر روز شنبه یا اوایل روز یکشنبه بر زمین خواهد بارید.

پس از اعلام خبر ردگیری این موشک از سوی ستاد فرماندهی فضایی آمریکا که ارتش آن کشور اعلام کرد، وزارت امور خارجه چین روز جمعه گفت که بیشتر بقایای موشک پس از ورود دوباره به جو زمین آتش خواهد گرفت [و دود خواهد شد] و به احتمال زیاد آسیبی به کسی نخواهد رساند. 

در توییتی که عصر جمعه به وقت ایالات متحده ارسال شد، شرکت ایروسپیس کورپوریشن اعلام کرد که آخرین برآورد مرکز مطالعات بارش بقایای اجسام فضایی (CORDS) از بارش بقایای موشک لانگ مارچ ۵بی، ساعت ۴:۱۹ به وقت گرینویچ در روز یکشنبه در فاصله‌ای بین هشت ساعت در شرق و هشت ساعت در غرب مدار گرینویچ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین «برآورد مبتنی بر اطلاعات موجود» این مرکز از محل ورود مجدد بدنه این موشک، جایی در نزدیکی جزیره شمالی نیوزلند است، اما این مرکز اشاره کرده است که این امر ممکن است تقریباً در هر نقطه دیگری از کره زمین نیز رخ دهد.

موشک لانگ مارچ ۵ بی، شامل یک بدنه اصلی و چهار موتور، در تاریخ ۲۹ آوریل همراه با کپسول بدون سرنشین تیناهی (Tianhe) از جزیره هاینان چین پرتاب شد. این کپسول قرار است وسیله نقلیه به ایستگاه فضایی دایمی چین باشد.

خانواده موشک‌های لانگ مارچ ۵ بی بخشی از برنامه فضایی جاه‌طلبانه کوتاه‌مدت چین است. از این موشک قرار است هم برای ارسال خدمه به ایستگاه فضایی چین و هم برای پرتاب کاوشگرهای اکتشافی به ماه و حتی مریخ استفاده شود.

موشک لانگ مارچی که هفته گذشته پرتاب شد، دومین پرتاب موشک از نوع ۵‌بی از زمان اولین پرواز آن در ماه مه سال گذشته بود.

جاناتان مک داول، اخترفیزیکدان مستقر در هاروارد، پیش از این به رویترز گفته بود که احتمال می‌رود که بقایای موشک بر روی خشکی و در منطقه‌ای با جمعیت فرود آید. در ماه مه سال ۲۰۲۰، بقایای اولین موشک لانگ مارچ ۵‌بی در ساحل عاج فرو بارید و به چندین ساختمان آسیب رساند، اما جراحتی به کسی وارد نشد.

بارش بقایای موشک‌های چینی در خود چین امر نامعمولی نیست. در اواخر آوریل، مقامات شهر شیان در استان هوبئی با صدور اعلامیه‌ای به مردم مناطق اطراف، دستور آمادگی برای تخلیه صادر کردند، زیرا انتظار می‌رفت قطعات در آن منطقه فرود آید.

شرکت ایروسپیس کورپوریشن در یک پست وبلاگی گفت: «ورود مجدد این موشک لانگ مارچ ۵‌بی نامعمول است، زیرا در هنگام پرتاب آن، بدنه موشک به جای آن که طبق معمول با زاویه پرتاب شود، به سرعت مداری رسید.»

«بدنه خالی موشک اکنون در مدار بیضوی دور زمین قرار دارد و به صورت کنترل‌نشده‌ای در حال سقوط به سمت زمین است.»

بدنه خالی موشک از هفته گذشته در حال از دست دادن ارتفاع بوده است، اما سرعت سقوط آن به دلیل متغیرهای جوی غیرقابل پیش‌بینی همچنان نامشخص است.

این موشک با ۱۸ تن وزن، یکی از بزرگترین اجسام فضایی خواهد بود که قرار است بقایایش بر روی زمین ببارد.

بدنه اصلی اولین موشک لانگ مارچ ۵ بی پرتاب شده به فضا که سال گذشته به زمین فرو بارید، تقریباً ۲۰ تن وزن داشت. این وزن رکورد جدیدی بود و از وزن بقایای شاتل فضایی کلمبیا در سال ۲۰۰۳، ایستگاه فضایی سالیوت ۷ اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، و اسکای‌لب نس‌لب در سال ۱۹۷۹ بیشتر بود.

گزارش تکمیلی از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان