زنان و مردان برهنه در دریای مرده؛ تغییرات اقلیمی را جدی بگیرید

کنشگران محیط زیست نسبت به کمبود آب در «بحر‌المیت» ابراز نگرای می‌کنند

هدف از رنگ سفیدی که بر بدن‌شان زده شده بود این بود که چون استوانه‌های نمک به نظر بیایند-REUTERS/Amir Cohen

حدود ۳۰۰ داوطلب زن و مرد برای جلب توجه به تغییرات اقلیمی و فجایعی که به بار می‌آورد در یک حرکت هنری برهنه در ساحل دریای مرده یا«بحرالمیت» در اسرائیل گرد هم آمدند. آنها در حالی که رنگ سفید به بدن خود زده بودند در کناره این کم‌ارتفاع‌ترین نقطه کره زمین قرار گرفتند تا توجه‌ها را به کاهش چشمگیر سطح آب این دریاچه نمکین جلب کنند.

بحرالمیت در اسرائیل، اردن و سرزمین‌های فلسطینی ساحل دارد و هنگام بازدید از آن توجه‌ها جلب علامت‌هایی می‌شود که نشان می‌دهند در سالیان گذشته آب تا کجا بالا می‌آمده؛ یادآوری بهت‌آور در مورد این‌که چه بخش قابل توجهی از این دریاچه اکنون خشک شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز یکشنبه اما اسپنسر تانیک، عکاس آمریکایی، سعی کرد توجه‌ها را در سطحی وسیع‌تر جلب کند. تانیک در سایر نقاط مختلف در جهان نیز حرکات هنری مشابهی سازمان داده است: از تاکستان‌های شراب‌خیز فرانسه تا یخچال‌های طبیعی سوئیس تا سواحل آفریقای جنوبی. حرکت روز یکشنبه با پشتیبانی وزارت گردشگری اسرائيل انجام شد.

تانیک پیش از این در سال ۲۰۱۱ هم حرکت مشابهی در بحرالمیت انجام داده بود. او در سخنانی اغراق‌آمیز گفت: «سفر به اسرائیل برای من تجربه‌ای بود و من همیشه خشنود می‌شوم که به این‌جا برگردم و در تنها کشور خاورمیانه که اجازه چنین هنری می‌دهد عکاسی کنم.»‌

علاقه او به بحرالمیت معروف است و آن‌را پیش از این «هشتمینِ عجایب هفت‌گانه جهان» نامیده است. ۱۰ سال پیش او در ساحلی به نام «مینرال» عکاسی کرده بود که الان به دلیل عقب‌رفت آب کاملا از میان رفته است.

داوطلبان بعدازظهر یکشنبه در محلی بیرون شهر آراد در جنوب اسرائيل گرد آمدند. آن‌ها لباس‌هایشان را در آوردند و سپس نقاشی روی بدن‌شان آغاز شد. کل عکاسی حدود سه ساعت به طول انجامید.

هدف سازمان‌دهندگان این اقدام این است که توجه‌ها به اهمیت حفظ دریای مرده جلب شود. ده‌ها سال است که کاهش آب این دریاچه ادامه دارد، در حالی که اسرائیل و همسایگانش آب‌های بالادست را برای مصارفی همچون کشاورزی اختصاص می‌دهند.

وزارت گردشگری اسرائیل گفته که امیدوار جلب بازدیدکنندگان بیشتری به این منطقه است. اسرائیل نیز مثل خیلی کشورهای دیگر در تلاش برای جلب مجدد گردشگر پس از تعطیلی‌های ایام دنیاگیری ویروس کرونا است. این کشور به تدریج به بازدیدکنندگان واکسن‌زده اجازه سفر می‌دهد.

 تاکر از بالکن هتل خود در آراد به شبکه «سی‌ان‌ان» گفت: «من آمده‌ام تا توجه‌ها را به آب‌های در حال عقب‌رفت بحرالمیت و به فاجعه زیست‌محیطی در حال وقوع جلب کنم.»

حضور تاکر در ضمن در همکاری با آری لئون فروختر، از دوستان و همکاران قدیمی، است که در کوشش برای گشایش «موزه بحرالمیت» است. این عکاسی دقیقا در همان نقطه‌ای ساخته شده که شاید روزی موزه بحرالمیت در آن ساخته شود.

داوطلبان حاضر در سنین مختلف بودند: از ۱۹ تا ۷۰. بیشترشان اسرائیلی بودند گرچه برخی نیز از اهالی سوئیس، بریتانیاو آمریکا. هدف از رنگ سفیدی که بر بدن‌شان زده شده بود این بود که چون استوانه‌های نمک به نظر بیایند، هم ارجاعی به نمک‌ موجود در دریای مرده و هم یادآور چهره‌ای آشنا در کتاب مقدس و فرهنگ ادیان ابراهیمی:‌ همسر حضرت لوط که در روایت کتاب مقدس یهودیان و مسیحیان به حکم خداوند تبدیل به نمک شد.

بیشتر از جهان