هیئت‌امنای جدید بنیاد سینمایی فارابی، از سپاه تا سینما 

انتخاب اعضای جدید بنیاد سینمایی فارابی «حیرت» فعالان هنرهای نمایشی را به همراه داشت

«بنیاد سینمایی فارابی، جایگاه، کارکرد و تاثیر گذشته‌ خود را ندارد» - اقتصاد آنلاین 

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به پیشنهاد محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، اعضای جدید هیئت‌امنای بنیاد سینمایی فارابی را منصوب و سیدمهدی جوادی را هم به عنوان مدیرعامل جدید این بنیاد معرفی کرد. 

بر اساس اعلام تارنمای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، جواد اوجی، وزیر نفت، سعید محمد، مشاور رئیس‌جمهوری در امور مناطق آزاد، علی عسگری، معاون ستاد اجرایی فرمان امام، علیرضا مختارپور قهرودی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران، حسن خجسته، معاون پیشین صداوسیما، میثم نیلی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحسن مهاجرانی، معاون پیشین صداوسیما به همراه محمد خزاعی به عنوان هیئت‌امنای جدید بنیاد سینمایی فارابی معرفی شده‌اند. 

پیش‌تر حسین انتظامی، سیدمحسن مهاجرانی، سیدمحمد بهشتی، شهریار بحرانی، حسن خجسته، محمدمهدی عسگرپور، هوشنگ مرادی‌کرمانی، علیرضا مختارپور قهرودی و منوچهر شاهسواری اعضای هیئت‌امنای بنیاد سینمایی فارابی بودند. 

اعلام اسامی هیئت‌امنای جدید بنیاد سینمایی فارابی واکنش‌های زیادی را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخته است. ‌نزدیکی تمامی اعضای جدید به سپاه پاسداران و فقدان تناسب سابقه کاری این افراد با موضوع‌های فرهنگی، «حیرت» فعالان هنرهای نمایشی را به همراه داشت. اکبر نبوی، منتقد سینما و فعال فرهنگی اصولگرا، در همین زمینه توییت‌ کرد: «بنیاد سینمایی فارابی جایگاه، کارکرد و تاثیر گذشته‌ خود را ندارد. با این حال، ترکیب اعضای هیئت امنای آن (که امروز نام‌هایشان منتشر شد) به شکل حیرت‌انگیزی غیرفرهنگی‌ است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از حذف منوچهر شاهسواری، مدیرعامل کنونی خانه‌سینما، شهریار بحرانی و محمدمهدی عسگرپور، کارگردان، و هوشنگ مرادی‌کرمانی، نویسنده، از ترکیب هیئت‌امنای بنیاد سینمایی فارابی نیز انتقاد شده است؛ به خصوص اینکه مسعود میرکاظمی، جواد اوجی و سعید محمد، سه چهره اقتصادی دولت سیزدهم، جایگزین آن‌ها شده‌اند؛ در حالی که در کارنامه کاری خود سابقه فعالیت فرهنگی ندارند. 

در همین زمینه، کاربری در توییتر نوشت: «حس من این است که قرار است تراکنش‌های عجیب‌وغریب و ترسناک مالی در بنیاد فارابی به اسم فرهنگ و سینما ردوبدل شود. جز این با چه منطقی می‌شود حضور وزیر نفت و سعید محمد و معاون ستاد اجرایی در جایگاه سیاست‌گذار فرهنگی را توجیه کرد؟» 

در فهرست جدید نام میثم نیلی نیز به چشم می‌خورد که از جمله مشاوران محمد احمدی‌نژاد در دولت‌های دهم و نهم بوده است و به رویکرد تند و رادیکال در حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای شهرت دارد. 

سایت کافه‌سینما در واکنش به ترکیب جدید هیئت‌امنای بنیاد سینمایی فارابی، این فهرست را «غیرمنتظره» خوانده و از «تغییر ماهوی» صنعت نمایش در ایران خبر داده است. به خصوص اینکه هم‌زمان، پیمان جبلی، رئیس جدید سازمان صداوسیما، نیز دستور توقف ساخت سریال‌هایی را که در مرحله پیش‌تولید قرار دارند، صادر کرده است. این خبرها نشان می‌دهد که دولت ابراهیم رئیسی و نهادهای زیرمجموعه علی‌ خامنه‌ای در اقدام‌هایی همسو قصد دارند مسیر ساخت محصولات نمایشی در ایران را منطبق با معیارهای حاکمیت تغییر دهند. 

محمد خزاعی در حکم خود برای سیدمهدی جوادی، بر اساس مصوبه هیئت‌امنای جدید بنیاد سینمایی فارابی از او خواسته است تا به عنوان مدیرعامل این بنیاد، برای «تقویت و بازسازی سینمای انقلابی و دینی» برنامه‌ریزی کند و به «سرمایه‌های انسانی انقلابی» برای کادرسازی در سینما توجه داشته باشد. همچنین حمایت از آثار سینمایی «مبتنی بر ارزش‌های انقلاب اسلامی» را در دستور کار قرار دهد. 

بنیاد سینمایی فارابی نهادی غیردولتی و زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در سال ۱۳۶۲ با هدف حمایت از تولید‌ات سینمایی و به‌خصوص سینمای مستقل تاسیس شد.

بیشتر از فرهنگ و هنر