«برگزیت تامین مواد خوراکی برای بریتانیا را مشکل کرده است»

دولت بوریس جانسون ادعا می‌کند که مسائل مربوط به عرضه مشکلی جهانی است

قفسه‌های خالی در سوپر مارکت‌های بریتانیا - JUSTIN TALLIS / AFP

به گفته یک وزیر دولت فرانسه، مشکلات زنجیره تامین بریتانیا بسیار شدیدتر از مشکلاتی است که اتحادیه اروپا به دلیل برگزیت متحمل آن شده است.

برونو لومر، وزیر دارایی [فرانسه]، گفت که بریتانیا نمی‌تواند به خوبی کشورهای قاره اروپا، با کمبود نیروی کار سازگار شود، زیرا از بازار واحد خارج شده است و دیگر از حرکت آزاد [نیروی کار] برخوردار نیست.

لومر درباره مسائل مربوط به عرضه در فرانسه گفت: «ما با وضعیت مشابهی روبرو هستیم. اما این واقعیت که ما عضو یک بازار واحد بسیار مهم هستیم به ما کمک می‌کند تا با این تنگناها روبرو شویم.»

لومر پس از نشست گروه ۷ در واشنگتن در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت فرانسه به دلیل عضویت در اتحادیه اروپا با این مساله بهتر کنار می‌آید.

«به نظر من [بازار واحد] به ما کمک می‌کند، زیرا ما قادریم به سایر بازارهای کار دسترسی داشته باشیم. به عنوان مثال، وقتی در رستوران‌ها، هتل‌ها، برای رانندگان کامیون نیاز بیشتری [به نیروی کار] دارید، به دیگر بازارهای کار دسترسی دارید.»

لومر هفته گذشته در پایتخت ایالات متحده با ریشی سوناک، وزیر خزانه‌داری بریتانیا، و دیگر وزرای دارایی گروه ۷ گفت وگو کرد. در این نشست، قدرت‌های بزرگ درباره همکاری در زمینه زنجیره تامین جهانی و راه‌های کاهش وابستگی به چین و شرق آسیا بحث کردند.

وی گفت: «ما در گروه۷ ارزش‌های یکسانی داریم ... در مسائل اقتصادی و تجارت نیز رویکرد یکسانی داریم، بنابراین ایجاد این زنجیره‌های ارزش جدید، بین شرکا و دوستان ممکن است یکی از راه‌حل‌ها باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما در سخنی نیش‌دار، لومر ادعا کرد که بریتانیا تصمیم گرفته است که با ترک یکی از سه قدرت بزرگ اقتصادی جهان، قدرت خود را در صحنه بین‌المللی کاهش دهد.

این مقام ارشد دولت امانوئل مکرون گفت: «من نمی‌خواهم رویکرد بریتانیا را مورد انتقاد قرار دهم، زیرا [برگزیت] انتخاب مستقل مردم بریتانیا است.»

وی افزود: «اما راستش، وقتی به وضعیت فعلی جهان نگاه دقیق می‌کنید، در سمت راست، ایالات متحده، و در طرف دیگر، ظهور چین را مشاهده می‌کنید. پس یک جایگاه دیگر باقی می‌ماند، و این جایگاهی نیست که مال بریتانیا باشد. این جایگاه اروپا خواهد بود. بگذارید در این باره رک و راست باشیم.»

در حالی که بریتانیا از قفسه‌های خالی در سوپر مارکت‌ها رنج می برد و دچار اختلال در عرضه سوخت و تلنبار شدن اجناس در بنادر شده است، دولت بوریس جانسون همچنان ادعا می‌کند که مسائل مربوط به عرضه مشکلی جهانی است.

گرانت شاپس، وزیر حمل و نقل [بریتانیا] روز جمعه مدعی شد که «زنجیره تامین ما بسیار قوی است» اما نمی‌تواند تضمین کند که در آستانه کریسمس کمبودی وجود نخواهد داشت.

این وزیر کابینه همچنین مدعی شد که مشکلات کشور با بازگشت به مهاجرت بی‌رویه حل نمی‌شود، اما سازمان نماینده صنف رانندگان کامیون او را متهم به ریاکاری کرد.

شاپس اعلام کرده است که برنامه‌های اضطراری برای محدودیت استفاده از رانندگان خارجی کامیون در بریتانیا را تا شش ماه لغو می‌کند. اما انجمن حمل‌و‌نقل جاده‌ای بریتانیا (آر‌اچ‌ای) شکایت کرد که این کار بر خلاف منافع رانندگان بریتانیایی است. 

رود مک‌کنزی از آر‌اچ‌ای می‌گوید: «اجازه دادن به شرکت‌ها و رانندگان خارجی که بیایند و برای حداقل شش ماه به طور نامحدود با قراردادهای موقت و نرخ‌های پایین کار کنند، لطمه به منافع رانندگان بریتانیایی است.» 

رئیس صنف حمل و نقل اضافه کرد: «دولت درباره … خودداری از کشیدن اهرم «مهاجرت ‌بی‌رویه» داد سخن سر می‌دهد ... اما این کار دقیقاً همان چیزی است که به نظر می‌رسد هست.»

اولاف شولتز، مردی که قرار است در سمت صدراعظم آلمان جانشین آنگلا مرکل شود نیز اخیراً اظهار داشت که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در مسائل حاد گریبان‌گیر بریتانیا در بخش عرضه تاثیر شدیدی داشته است.

رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان ماه گذشته گفت: «حرکت آزاد نیروی کار بخشی از اتحادیه اروپا است. ما بسیار سخت کار کردیم تا بریتانیایی‌ها را متقاعد کنیم که اتحادیه را ترک نکنند. اکنون آنها تصمیم متفاوتی گرفتند و امیدوارم مشکلات ناشی از آن را مدیریت کنند.»

© The Independent

بیشتر از جهان