اوج خلاقیت زن در روزهای تخمک‌گذاری است

تخمک‌گذاری حدود دو هفته قبل از شروع قاعدگی یک زن اتفاق می‌افتد

هورمون‌های جنسی نوعی تقویت‌کننده خلق و خو هستند - Pexels

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که زنان در بارورترین مرحله در چرخه تخمک‌گذاری‌شان احتمالا دارد بیشترین خلاقیت را بروز دهند. 

محققان دریافتند که قابلیت زنان به خلاقیت در زمانی که بیشترین احتمال باردار شدن را دارند، افزایش می‌یابد. این امر احتمالا نشان از این است که [از نظر تکاملی] نوآوری شاخص و [سیگنالی] درباره مناسب بودن آنها [در جفت‌گیری] برای زو‌ج‌های بالقوه است.

گروهی از دانشگاه علوم اجتماعی و انسانی اس‌دابلیو‌پی‌اس در ورشو آزمایشی را شامل مجموعه‌ای از کارهای مستلزم تفکر خلاق را برای بیش از ۷۵۰ زن بین ۱۸ تا ۳۵ سال ترتیب دادند.

آنها نوشتند: «هرچه احتمال بارداری بیشتر بود، ایده‌های اصیل بیشتری تولید می‌شد.»

«این ایده‌ها همچنین متنوع‌تر بودند و متضمن تغییرات مکرر در زاویه نگاه بودند.»

به طور متوسط​​، تخمک‌گذاری حدود دو هفته قبل از شروع قاعدگی یک زن اتفاق می‌افتد که نشان‌دهنده شروع یک «بازه مطلوب برای باروری» است که در آن زنان بیشترین احتمال باروری را دارند.

همبستگی مثبت بین اوج باروری و پتانسیل [تفکر] خلاق می‌تواند «عملکرد سازگاری [تکاملی]» باشد. این بدان معناست که انسان‌ها با استفاده از خلاقیت برای جذب همسر احتمالی تکامل یافته‌اند.

در سال ۲۰۰۰، دانشمندی به نام جفری میلر برای اولین بار این نظریه را مطرح کرد که زنان از خلاقیت و هوش به عنوان نشانه‌ای از مناسب بودن خود برای شرکای احتمالی استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر کاتارزینا گالاسینسکا و الکساندرا شیمکوف که نویسندگان این مطالعه جدید هستند، قصد داشتند یافته‌های اولیه را تکرار کنند تا ببینند آیا نمره خلاقیت زنان با چرخه تخمک‌گذاری آنها مطابقت دارد یا خیر.

آنها همچنین به مطالعات قبلی اشاره کردند که نشان می‌داد زنان در دوره تخمک‌گذاری تغییرات رفتاری، جسمی و شناختی از خود بروز می‌دهند. به عنوان مثال، در اوج باروری، چشم‌های زنان «روشن و گونه‌های آنها قرمز می‌شود» و انگیزه آنها برای «رفتارهای جفت‌گیری» بیشتر می شود.

دکتر گالاسینسکا می‌گوید: «زنان به گونه‌ای تکامل یافتند که وقتی زمان باردار شدن فرا می‌رسد، ناخودآگاه آغاز به رفتار به شکلی متفاوت می‌کنند.»

هورمون‌های جنسی نوعی تقویت‌کننده خلق و خو هستند و خلق مثبت بر انعطاف‌پذیری در تفکر تاثیر می‌گذارد.

«همچنین، زنان احساس شجاعت و قدرت بیشتری می‌کنند، بنابراین گاهی اوقات در مرحله نزدیک به تخمک‌گذاری خود را درگیر موقعیت‌های خطرناک می‌کنند.»

او افزود: «برای خلاقیت، باید کمی ریسک کنیم، زیرا خلاقیت مستلزم شکستن الگوها و موانع ذهنی است.»

یافته‌های این مطالعه که در مجله بین‌المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی منتشر شده است، می‌تواند برای زنانی مفید باشد که می‌خواهند با فهم  چرخه قاعدگی‌شان از آن به سود خود بهره‌برداری کنند.

دکتر گالاسینسکا افزود زنان باید آگاه باشند که «هنگامی که استروژن افزایش می‌یابد (و قبل از کاهش آن)، فرایندهای فیزیولوژیکی ما متحد ما هستند و ما را در سطح بالا نگه می‌دارند.»

او گفت: «شاید این زمانی باشد که بخواهیم مسائل مربوط به مشارکت در پروژه‌های توسعه‌گرا را زمان‌بندی کنیم، یا بخواهیم صرفا چیزی را خلق کنیم.»

«بنابراین به نظر می‌رسد بهتر باشد زمان باقی مانده از چرخه [تخمک‌گذاری] صرف ارزیابی و نگاه انتقادی به آنچه انجام شده است، شود.»

© The Independent

بیشتر از زندگی