«ایران آماده مذاکره نیست»

یک مقام ارشد اروپا: تهران قصد دارد به وین بازگردد اما اصرار دارد که فقط برای مذاکره، مذاکره نمی‌کند و خواستار نتایج عملی است

JOE KLAMAR / AFP

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه گفت که جمهوری اسلامی ایران باید تمایل خود به ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در وین را با اقدام علمی نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نیز گفته است که جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت به مذاکرات وین آماده نیست و می‌خواهد در مورد متن آن گفت‌وگو کند.

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شوند که نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام روز پنجشنبه در تهران، با معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کرد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت‌وگوهای علی باقری با انریکه مورا را «مثبت» دانست اما اظهار داشت که این گفت‌وگوها در بروکسل ادامه خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز از قول یک مقام ارشد اتحادیه اروپا، هدف از دیدار در بروکسل را «بررسی متون» مذاکرات انجام شده این اتحادیه در پایان دور ششم اعلام کرده است. این مقام که نخواست هویتش فاش شود گفت که تهران قصد دارد به وین بازگردد اما اصرار دارد که فقط برای مذاکره، مذاکره نمی‌کند و «نتایجی عملی» را خواهان است.

جمهوری اسلامی ایران و اعضای برجام در شش دوره مذاکره در وین شرکت کردند که در خرداد ۱۴۰۰ متوقف شد و با وجود تشکیل دولت جدید در ایران، ازسرگیری آن هنوز زمان معلوم نیست.

ایالات متحده که از برجام خارج شده است و قصد دارد به آن بازگردد نیز در این مذاکرات حضور داشت و به‌صورت غیرمستقیم با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران مذاکره کرد.

دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرده است که در حال بررسی محتوای مذاکرات انجام شده در دولت قبل است و به محض جمع‌بندی نهایی، تاریخ بازگشت به مذاکرات را اعلام می‌کند. از طرفی، آمریکا و متحدان اروپایی آن می‌گویند فرصت به سرعت در حال از دست رفتن است و با پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، شاید بازگشت به برجام دیگر فایده‌ای نداشته باشد.