عمران خان: مرز ایران و پاکستان «مرز صلح و دوستی» است

مرز ایران و پاکستان در سال‌های اخیر بارها صحنه درگیری‌های نظامی و امنیتی بوده است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به پاکستان سفر کرده است- عکس از الف

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، روز چهارشنبه در دیدار با سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، وعده توسعه روابط دو کشور را داد. به گزارش دفتر نخست‌وزیر پاکستان، عمران خان دیدار اخیر خود با رئیس‌جمهوری ایران، ابراهیم رئیسی، در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای را یادآوری کرد و گفت اسلام‌آباد می‌خواهد رابطه خود با تهران را در زمینه‌هایی همچون اقتصادی و انرژی گسترش دهد. پیش از سفر باقری به پاکستان، هفته گذشته هیئتی از ایران به ریاست علی باقری کنی، معاون جدید وزیر امور خارجه، به اسلام‌آباد رفته بود تا با هیئتی پاکستانی به ریاست سهیل محمود، مدیر کل وزارت امور خارجه پاکستان، دیدار کند.

مرز ایران و پاکستان در سال‌های اخیر بارها صحنه درگیری‌های نظامی و امنیتی بوده و کار مقام‌های دو کشور گاه به درگیری لفظی هم رسیده‌ است. گروه‌های اسلام‌گرای افراطی همچون «جندالله» در حالی در خاک ایران فعالیت می‌کنند که به نظر می‌آید پایگاه‌هایی نیز در خاک پاکستان دارند. منطقه بلوچستان پاکستان نیز صحنه درگیری‌های نظامی متعدد بوده است. ایران و پاکستان ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند. وب‌سایت نورنیوز در تحلیل سفر باقری نوشت که «همگرایی نظامی و امنیتی» ایران و پاکستان «در قالب دیپلماسی دفاعی ایران صورت می‌گیرد» و «می‌تواند زمینه‌ساز تقویت مناسبات اقتصادی دو کشور از جمله اجرای خط لوله صلح و سرمایه‌گذاری دو کشور در پایانه‌های مرزی شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای خان مرز ایران و پاکستان را مرز «صلح و دوستی» خواند و گفت که دو طرف تلاش‌های مهمی برای بهبود وضعیت امنیتی آن انجام داده‌اند. خان به توافق در مورد گشایش بازارهای مرزی نیز اشاره کرد و گفت که این بازارها باعث بهبود وضعیت زندگی مردم می‌شود.

طی سال گذشته، دو گذرگاه مرزی بین ایران و پاکستان گشوده شده که به تسهیل رفت‌وآمد کمک کرده است. در موضوع کشمیر، منطقه‌ای که بین هند و پاکستان و مورد اختلاف این دو کشور است، آقای خان اعلام کرد که از حمایت قاطع دولت ایران و به‌خصوص مواضع آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، متشکر است. او افزود که مردم کشمیر خواهان حمایت ایران از آرمان خود هستند.

روابط به طور سنّتی خوب هند با جمهوری اسلامی ایران باعث شده است که حکومت ایران کمتر در موضوع کشمیر ایفای نقش کند. اما در چند سال اخیر، هم هند به آمریکا نزدیک‌تر شده و هم دولت هندوگرای نارندرا مودی اقدام‌های سرکوب‌گرانه‌ای در کشمیر انجام داده، و این باعث تغییر در موضع ایران شده است. در اوت ۲۰۱۹ بود که توییتر خامنه‌ای در توییت سنجاق‌شده خود ابراز «نگرانی درباره وضعیت مسلمانان در کشمیر» کرد، با این که همان‌جا هم گفته بود که «ما روابط خوبی با هند داریم» و با مطرح کردن این خواست که دولت هند رفتار خوبی در کشمیر داشته باشد، در ظاهر نشان می‌داد که حق حاکمیت دهلی نو بر این منطقه مسلمان‌نشین را می‌پذیرد. با این حال، حرف‌های خامنه‌ای و سایر مقام‌های ایران باعث نگرانی‌هایی در هند شده است. از سوی دیگر، روابط اغلب نزدیک آمریکا و پاکستان، به‌خصوص پس از سقوط کابل و قدرت گرفتن طالبان، اکنون تا حدی مخدوش شده است.

علاوه بر مسائل مرزی،‌ تحولات افغانستان از دیگر موضوع‌های مهم صحبت‌های خان و باقری بوده است. نخست‌وزیر پاکستان، که دولتش به‌روشنی خواهان به رسمیت شناختن حکومت طالبان شده است و متهم به طرفداری از این گروه است، گفت که ایران و افغانستان و پاکستان سه همسایه هستند و نفع مستقیمی در صلح و ثبات در افغانستان دارند. او گفت که پاکستان خواهان افغانستانی صلح‌آمیز و باثبات، با اقتصادی پایدار و رابطهٔ مناسب با همسایه‌ها است. خان افزود که جامعه بین‌المللی باید جلو فروپاشی اقتصادی افغانستان را بگیرد. وی خواهان رفع انسداد منابع مالی این کشور (یعنی تحویل آن‌ها به دولت طالبان) شد.

نخست‌وزیر پاکستان در ضمن گفت که تهران و اسلام‌آباد باید از طریق کارپایه شش کشور همسایه افغانستان که ماه گذشته تشکیل شد، «به هماهنگی نزدیک خود ادامه دهند.»

عمران خان از باقری خواست که سلام‌های گرم او را به ابراهیم رئیسی برساند. وی رئیس‌جمهوری ایران را به سفر به پاکستان دعوت کرد.

باقری یک روز پیش در فرودگاه اسلام‌آباد مورد استقبال سپهبد ثاقب محمود ملک، رئیس لجستیک ارتش پاکستان، قرار گرفت و سفر سه روزه خود به پاکستان را آغاز کرد. او علاوه بر خان، با شخصیت‌های نظامی پاکستان همچون قمر جاوید باجوه، رئیس ستاد ارتش پاکستان، و ژنرال ندیم رضا، رئیس کمیته مشترک، نیز دیدار کرده است و قرار است سپس عازم کراچی شود تا از تجهیزات نیروی دریایی پاکستان دیدار کند.

دیدار باقری با جاوید باجوه روز چهارشنبه در راولپندی انجام شد و دو مقام نظامی در این دیدار از افزایش روابط نظامی و همکاری‌های امنیتی دو کشور گفتند.

این دومین سفر رسمی باقری به پاکستان طی سه سال گذشته است.