متهم شلیک به دختران اصفهانی، آزاد است

متهم به تعدادی از دختران اصفهانی در تابستان امسال با کلت پنج و نیم شلیک کرده بود

زنان و دختران جوان در اصفهان بارها به بهانه بدحجابی، هدف حمله‌های هماهنگ قرار گرفته‌اند -ATTA KENARE / AFP

مردادماه سال جاری مرد جوانی در اصفهان به دختران شلیک کرده است. خبر این اتفاق که تاکنون به دلیل سکوت خانواده‌ها و ترس مضروبان مسکوت مانده بود توسط یکی از روزنامه‌های ایرانی منتشر شد. طبق خبر منتشرشده، ضارب در حال حاضر آزاد است.

«پنجشنبه هشتم مهرماه، یکی از فعالان مدنی اصفهان، در تماس با خبرنگار روزنامه «شرق» خبر از تیراندازی مردی جوان در تاریخ ۲۸ مردادماه به حداقل پنج نفر در این شهر داد.» روزنامه شرق با انتشار این موضوع اعلام کرد «چند نفر از خانواده‌های افرادی که در این حادثه تیراندازی آسیب‌دیده بودند، به خبرنگار شرق گفتند روز ۲۸ مرداد‌ماه، جوانی با نام «ف» چند زن و حداقل یک مرد را مورد اصابت تیرهای ساچمه‌ای با کلت پنج‌ونیم قرار داده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق اطلاعات به‌دست‌آمده بااینکه ضارب طی دو روز دستگیر شد، اما با قید وثیقه آزاد شده است.

قربانیان این شلیک خیابانی با تفنگ ساچمه‌ای پنج و نیم که شکارچیان استفاده می‌کنند هدف قرار گرفتند. خرید، حمل و استفاده از تفنگ‌های بادی فنری با کالیبر ۵٫۵ و ۴٫۵ میلی‌متر به مجوز نیاز ندارد. تفنگ‌های pcp با قدرت ۴۰ ژول که زیرمجموعه سلاح‌های شکاری محسوب می‌شوند به آسانی در دسترس همه قرار دارند.

مشخص نیست چطور شخصی با سابقه شلیک به افراد با سلاح با قید وثیقه آزاد شده است. پدر یکی از مصدومان گفت: «ما سکوت کردیم؛ چون احساس کردیم حرف پلیس منطقی است و می‌شود راحت‌تر مجرم را گرفت؛ اما فکرش را نمی‌کردیم طرف را بعد از ۲۰ روز آزاد کنند.»

والدین یکی از مجروحان گفته‌اند حداقل در روزی که در بیمارستان بوده‌اند پنج مصدوم دیگر را دیده‌اند که جراحت حداقل یکی از آن‌ها جدی بوده است. تعداد بیشتری در روزهای بعد به بیمارستان مراجعه کردند و پلیس با ادعای اینکه ممکن است حملات از سوی داعش باشد از خانواده‌ها خواست موضوع را رسانه‌ای نکنند تا بشود ضارب را در سکوت خبری راحت‌تر دستگیر کرد. این اتفاق افتاد و پسر جوانی به اتهام تیراندازی به این افراد در کمتر از ۴۸ ساعت دستگیر شد؛ اما با قید وثیقه آزاد شد.

خانواده‌ها بنا بر اتفاقات پیش‌آمده در روزهای بعد، رفتار خانواده متهم و آزاد کردن او تصمیم به انتشار موضوع در رسانه‌ها گرفتند.

با رسانه‌ای شدن موضوع شلیک به دختران، موجی از هراس در اصفهان ایجاد شده است که یادآور حملات قبلی زنجیره‌ای به زنان در این شهر است.

اندک زمانی بعدازآنکه سید یوسف طباطبایی‌نژاد -امام جمعه اصفهان- در خطبه‌های نماز جمعه با تهدید بی‌حجاب‌ها گفت «مسئلهٔ حجاب دیگر از حد تذکر گذشته‌است و برای مقابله با بدحجابی، باید چوب تر را بالا برد و از نیروی قهریه استفاده کرد» در مهر ماه ۱۳۹۳ چندین زن و دختر جوان در این شهر هدف حمله هماهنگ و برنامه ریزی شده با اسید قرار گرفتند. بنا به گزارش‌ها یکی از این زنان در هنگام حمله جان خود را از دست داد و دیگران نیز هر کدام به‌اندازه‌ای دچار جراحت‌های همیشگی از جمله نابینایی شدند.

در آن زمان نیز از خانواده‌ها خواسته شد تا دراین‌باره سکوت کنند تا پلیس بتواند عوامل حمله را دستگیر کند. اتفاقی که هرگز نیفتاد و با اعلام وکیل تعدادی از مصدومان پرونده با قرار پرداخت دیه از بیت‌المال بایگانی شد.