امر به ‌معروف و نهی‌ از منکر اصفهان: دوچرخه‌سواری زنان ممنوع

«باید فضای جامعه را برای این عده که تعداد آن‌ها هم کم است ناامن کرد»

بازداشت و حمله به زنان به بهانه حجاب و دوچرخه‌سواری در استان اصفهان و برخورد گروه‌های تندرو مذهبی با زنان، سابقه‌ای دستکم سی و چند ساله دارد- محمدکاظم کمالی/ برنا

دبیر ستاد امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر استان اصفهان گفته است: «دوچرخه‌سواری بانوان در انظار عمومی ممنوع است. ما باید درباره منکر بودن دوچرخه‌سواری زنان اطلاع‌رسانی کنیم نه این که آن را ترویج کنیم.»

استناد به ماده قانونی برای ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان

احمد عبداللهی‌نژاد با اشاره به ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، تاکید کرد: «انجام فعل خلاف شرع در معابر و انظار عمومی جرم است. در شورای فرهنگی استان (اصفهان) نیز مصوب شده که دوچرخه‌سواری بانوان در انظار عمومی ممنوع است.»

ماده قانونی مورد استناد این مقام مسئول در استان اصفهان، هیچ اشاره‌ای به ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان به‌عنوان «منکر» نکرده است. مقامات مسئول اجرایی و مذهبی نیز تاکنون این موضوع را در تهران و دیگر شهرهای ایران به‌صورت رسمی ممنوع نکرده‌اند، اما این روحانی می‌گوید: «حاکمیت نباید دوچرخه‌سواری زنان را ترویج کند، بلکه باید فضای مناسب برای تفریح، دوچرخه‌سواری و حمل‌ونقل آن‌ها فراهم کند و نسبت به منکر بودن دوچرخه‌سواری زنان اطلاع‌رسانی کند؛ پس از اجرای این مراحل ما اجازه داریم نسبت به انجام این کار، نهی‌ از منکر کنیم.»

سابقه ناامن کردن جامعه برای زنان در اصفهان

مهرماه ۱۳۹۹ انتشار فیلمی از دوچرخه‌سواری دختری جوانی در شهر نجف‌آباد استان اصفهان، آن هم بدون حجاب، خبرساز شد. فیلم این دختر که در میدان اصلی شهر نجف‌آباد (باغ ملی) دوچرخه‌سواری کرده بود، در شبکه‌های اجتماعی به شدت مورد استقبال قرار گرفت؛ اما در تاریخ ۲۹ مهرماه، مجتبی راعی، فرماندار نجف‌آباد، از دستگیری آن دختر خبر داد و اقدام او را «هنجارشکنانه و توهین به حجاب اسلامی» خواند. وی همچنین گفت: «کسانی که از این دختر فیلم گرفته و در فضای مجازی منتشر کرده‌اند نیز بازداشت شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از‌ آن و در تاریخ یازدهم مهرماه، یوسف طباطبایی نژاد، امام‌جمعه اصفهان، ناامن شدن «فضای جامعه» را برای افرادی که «کشف حجاب» می‌کنند، خواستار شده بود. نماینده رهبر ایران در استان اصفهان، تاکید کرده بود: «باید فضای جامعه را برای این عده که تعداد آن‌ها هم کم است ناامن کرد و نباید اجازه داد به‌راحتی بیایند و در خیابان‌ها و پارک‌ها هنجارشکنی کنند.»

او همچنین در دیدار با جانشین معاونت اطلاعات و امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده انتظامی استان اصفهان گفته بود: «نباید اجازه داد به‌راحتی در خیابان‌ها و پارک‌ها هنجارشکنی شود.» طباطبایی‌نژاد خواستار تشکیل شعبه‌های مخصوص رسیدگی به «پرونده‌های ناهنجاری‌های اخلاقی» در دادگاه‌ها شده است.

سفارش به استفاده از «چوب تر» علیه زنان، چراغ سبز به اسیدپاشان؟

امام‌جمعه اصفهان در سال ۱۳۹۳ نیز در اظهارات مشابهی در مراسم نمازجمعه این شهر، از «آمران به معروف و ناهیان از منکر» خواسته بود تا با زنان و دختران در سطح شهر برخورد کنند. وی که یکی از منصوب‌کنندگان دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ از منکر استان اصفهان است، آن سال تذکر داده بود: «مسئله حجاب دیگر از حد تذکر گذشته است و برای مقابله با بدحجابی، باید چوب تر را بالا برد و از نیروی قهریه استفاده کرد.»

پس از این سخنان بود که برای شهروندان اصفهانی، پیامکی با این مضمون ارسال شد: «روی صورت بدحجابان اسید پاشیده می‌شود.» اندکی بعد، به روایتی ۱۵ زن و طبق گزارش‌های رسمی منتشر شده چهار زن، مورد حمله اسیدپاشان در اصفهان قرار گرفتند که یکی از آنان در اثر شدت جراحات درگذشت. پرونده اسیدپاشی‌های اصفهان و عاملان آن، هنوز بسته نشده است.

از نظر منتقدان، سفارش به تنبیه، بازداشت و حمله به زنان به بهانه حجاب و دوچرخه‌سواری در استان اصفهان و برخورد گروه‌های تندرو مذهبی با زنان، سابقه‌ای دستکم سی و چند ساله دارد.