جدال در پارلمان بریتانیا ادامه دارد

نمایندگان پارلمان بریتانیا سر کار خود برمی‌گردند

ISABEL INFANTES / AFP

امروز نمایندگان پارلمان بریتانیا پس از چند هفته تعطیلات تابستانی، به سر کار خود برمی‌گردند. تعطیلات تابستانی که برای بسیاری از آن‌ها در تب و تاب برگزیت گذشت. نمایندگان مخالف بوریس جانسون، با دعوت جرمی کوربین رهبر حزب رقیب، جلسات متعددی را تشکیل دادند تا سد راه خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا بشوند. گمانه زنی‌های متعددی، برای بسته شدن درهای پارلمان صورت گرفت اما شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که این حدس و گمان‌ها شکل واقعی به خود بگیرد.

در سمت مقابل‌، بوریس جانسون و اعضای کابینه‌اش نیز از فرصت تعطیلات تابستانی پارلمان استفاده کردند و درخواستی مبنی بر تمدید زمان تعطیلات تابستانی پارلمان را تقدیم ملکه الیزابت دوم کردند.

 ملکه طی جلسه‌ای با این طرح موافقت کرد و بدین شکل خانواده‌ی سلطنتی هم از چالش برگزیت و اعتراضات در امان نماندند. هر چند به سرعت بسیاری از اساتید علوم سیاسی اعلام کردند که ملکه چاره‌ای جز پذیرش این درخواست نداشته و چنانچه وی با این درخواست مخالفت می‌کرده، تصمیم‌اش بر خلاف قوانین و نظام سلطنت مشروطه که سال‌هاست در حال اجرا هست، تلقی می‌شد. اما تمام این دلایل و تفاسیر موجب نشد که مخالفان برگزیت علیه او شعار ندهند؛ تا جایی‌که هشتگی در توئیتر علیه او و خاندان سلطنتی به راه افتاد که خواستار پایان نظام سلطنت در بریتانیا بود.  

هم‌زمان با تمام این اتفاقات تعدادی از نمایندگان دادخواستی، علیه بوریس جانسون و طرح خروج بدون توافق او از اتحادیه اروپا را تقدیم دادگاهی در شهر ادینبورگ اسکاتلند کردند.

 از سوی دیگر، جان میجر، که زمانی خودش از حزب محافظه کار نخست وزیر بریتانیا بود، نیز به مقابله با آقای جانسون برخاسته است. او صریحا مخالفت خود با طرح بسته نگه داشتن پارلمان توسط بوریس جانسون را ابراز کرده است.

جان میجر، تنها سیاستمدار از حزب محافظه کار نیست که به جنگ با بوریس جانسون می‌رود. برخی دیگر از اعضای رده‌ بالای این حزب نظیر فلیپ هاموند هم به شدت با روندی که نخست وزیر در پیش گرفته است، مخالف هستند. در مقابل این گروه از کهنه‌کاران دنیای سیاست، بوریس جانسون همه‌  آن‌ها را به اخراج از حزب تهدید کرده است و به آن‌ها هشدار داده که این قبیل اقدامات آن‌ها، دست او را در مقابل چانه زنی با اعضای اتحادیه اروپا برای توافق دیگری می‌بندند و همچنین آن‌ها موجبات پیروزی جرمی کوربین را فراهم خواهند کرد.

به درستی هم باید اذعان داشت که برای اعضای محافظه کار لحظات سختی برای تصمیم گیری است؛ چرا که مخالفت آن‌ها با نخست وزیر از حزب خودشان مانند راه رفتن روی لبه‌ برنده‌ای خواهد بود که در آینده ممکن است صندلی نخست وزیری را تقدیم رهبر حزب رقیب، یعنی جرمی کوربین، کنند. در صورتی که این‌چنین شود آن‌ها با تمام اعتبار دوران کاری خود قمار بزرگی کرده و به طور یقین از سمت دیگر اعضای حزب به خیانت متهم خواهند شد.

اما در جواب تمام این انتقادات، فلیپ هاموند ابراز کرده که برای دفاع جانانه از حزب و هم حزبی‌هایش این اقدام را انجام می‌دهد. به اعتقاد بسیاری، اقدامات بوریس جانسون اگر منجر به شکست شود ضمن کاهش محبوبیت از طرف مردم باعث سقوط این حزب و اعضایش خواهد شد.

در حالی‌که ممکن است اثر منفی آن حتی به اعتراضات خیابانی و مخالفت با نظام سلطنت مشروطه هم منجر شود. به‌طور مشخص هم می‌توان به اعتراضات هفته‌ گذشته در لندن و بسیاری شهرهای دیگر بریتانیا اشاره کرد که در همه‌  آن‌ها تابلوهایی با مضمون مخالفت با ادامه‌  نظام پادشاهی هم به چشم می‌خورد.  

جرمی کوربین در صحبت‌هایش خواستار رای عدم اعتماد نمایندگان به دولت بوریس جانسون، تشکیل دولت موقت به رهبری خودش و برگزاری مجدد همه پرسی شده بود. در پی آن عده‌ای از نمایندگان هم با او همراه شده و سخنرانی‌هایی در حوزه‌های انتخاباتی خودشان به راه انداختند. هرچند عده‌ای نظیر تونی بلر نخست وزیر سابق از حزب کارگر انتخابات تازه را چاره ساز نمی‌داند و حتی آن را تله‌ای برای مخالفان بوریس جانسون پیش‌بینی کرده و به جرمی کوربین در این مورد هشدار داده است.

در آخرین سخنرانی که بوریس جانسون عصر روز دوشنبه در مقابل دفتر نخست وزیری داشت، تمام احتمالات برای انجام همه پرسی مجدد را رد کرد و گفت که هیچ کس به دنبال برگزاری مجدد رفراندوم در بریتانیا نخواهد بود و ما باید به نتایج دور قبلی همه پرسی و نظرات مردم احترام بگذاریم. او در حالی این سخنرانی را به پایان برد که در پس زمینه، صدای اعتراضات مردم و شعارهایی علیه او شنیده می‌شد. همچنین پس از اتمام سخنرانی، دوربین‌ها نیروهای مسلح پلیس را نشان داد که احتمالا برای حملات معترضین در آنجا مستقر شده بودند.

نخست وزیر از همه خواست که به اعتراضات پایان داده و اجازه بدهند بریتانیا قدم بعدی برای  پیشرفت در زمینه‌  بهداشت و خدمات درمانی همگانی، آموزش مدارس و رفاه اجتماعی پیش رو را بردارد.

در مقابل انتقادات بسیاری که به بسته شدن پارلمان توسط او و دست اندرکاران می‌کنند، عده‌ای هم معتقد هستند این بهترین روش برای مقابله با دور تسلسل برگزیت است. روند طولانی و تکراری که در زمان نخست وزیری  ترزا می اتفاق افتاد و هر توافقی را او با اعضای اتحادیه اروپا به دست می‌آورد عده‌ای در مجلس عوام آن را رد می‌کردند. بنابراین این عده تعطیلی مجلس این کشور را تنها راه عملی پیش روی نخست وزیر می‌دانند.

مردم بریتانیا در این میان، هر روز شاهد خبرهای گوناگون و آمارهای مختلفی از رکود اقتصادی کشورشان هستند. آمارهایی که هر روز از دو سوی مخالفان و موافقان برگزیت اعلام می‌شود، اگرچه هیچ منبعی نیست که نشان دهد کدام یک از آن‌ها قابل اعتماد است. هر چند ارزش پوند در مقابل دلار آمریکا و یورو هر روز بیشتر سقوط می‌کند و بنا به آمارها به پایین‌ترین میزان ارزش خود در طول چند سال گذشته رسیده است.  

بحث و مناظره در رسانه‌ها با حضور افراد متخصص در جریان است و توپ مسابقه بین بوریس جانسون و جرمی کوربین در رفت و آمد؛ مردم هم چاره‌ای جز اندک اعتراضات خیابانی و نظاره‌گری ندارند.

هر چند در دنیای سیاست، ورق‌ها ناگهان برمی‌گردد و احتمال اینکه در این چند روز باقیمانده تا شروع مجدد تعطیلات اجباری پارلمان، نمایندگان بتوانند طرحی را برای مقابله با افکار و طرح‌های بوریس جانسون به اجرا بگذارند نیز کم نخواهد بود.