قیمت هر کیلو ماهی قزل‌آلا ۹۰ هزار تومان رسید

بازرس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران: «بازار ماهی در یک سال اخیر ۴۰ درصد خریداران خود را از دست داد»

در مهر ۱۳۹۹، قیمت هر کیلو ماهی قزل‌آلا حدود ۳۷ هزار تومان بود - خبرگزاری فارس 

قیمت ماهی قزل‌آلا در ایران، در فاصله کمتر از دو ماه، از حدود هر کیلو ۴۵ هزار تومان به ۹۰ هزار تومان رسیده است. آرش نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی، افزایش هزینه تولید و خشکسالی را عامل گرانی‌های اخیر اعلام کرده اما فخرالدین احمدی، بازرس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران، با بیان اینکه تولید این ماهی نسبت به سال ۱۳۹۹ نهایتا ۱۰ درصد کمتر شده است، گرانی اخیر ماهی قزل‌آلا را ناشی از «سودجویی» برخی افراد دانست. 

قزل‌آلا به دلیل قیمت مناسب‌ نسبت به دیگر انواع ماهی و داشتن تیغ کمتر، همواره یکی از غذاهای پرمصرف خانوارهای ایرانی بوده است. با این‌ حال، این نوع ماهی هم مانند دیگر اقلام غذایی از افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نمانده است. 

در مهر ۱۳۹۹، قیمت هر کیلو ماهی قزل‌آلا حدود ۳۷ هزار تومان بود که در اوایل سال ۱۴۰۰ به حدود هر کیلو ۴۵ هزار تومان رسید اما در مدت دو ماه گذشته، قیمت هر کیلو ماهی قزل‌آلا به مرز ۹۰ هزار تومان نزدیک شده است. به گفته فخرالدین احمدی، نتیجه افزایش قیمت این بوده بازار ماهی ایران در یک سال اخیر، ۴۰ درصد خریداران خود را از دست داده و افزایش قیمت، دست بسیاری از مصرف‌کنندگان را از ماهی پرتقاضای قزل‌آلا کوتاه کرده است. 

در روزهای اخیر، گزارش‌های متعددی درباره دلایل افزایش قیمت ماهی در رسانه‌های داخل ایران منتشر شده است؛ تولیدکنندگان می‌گویند بالا رفتن هزینه‌های تولید در گرانی‌ها موثر بوده‌ است. به گفته آرش نبی‌زاده، افزایش هزینه‌های تولید و خشکسالی کاهش تولید را به همراه داشته؛ به‌ طوری‌ که تولید امسال قزل‌آلا با افت حداقل ۲۰هزار تن، به ۱۱۰ تا ۱۲۰هزار تن رسیده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این، فخرالدین احمدی بر این باور است که افت تولید نمی‌تواند دلیل این میزان گرانی باشد. ضمن اینکه تولید این ماهی در نهایت ۱۰ درصد از سال گذشته کمتر شده است. او در گفت‌وگو با روزنامه همشهری، گرانی اخیر ماهی قزل‌آلا را ناشی از سودجویی افرادی دانست که ماهی‌های پرمصرف را از تولید‌کننده ارزان می‌خرند و بعد به قیمت دلخواه می‌فروشند. 

احمدی با بیان اینکه قزل‌آلا ماهی سردآبی است که عمده تولید آن در محیط‌های بسته و  دور از عوامل طبیعی تاثیرگذار بر تولید ماهی‌های دریایی صورت می‌گیرد، گفت: «خشکسالی و دیگر عوامل طبیعی نمی‌توانددر تولید آن تاثیر چشمگیری داشته باشند.» 

بازرس و مدیر بخش آبزیان اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران انحصار در توزیع قزل‌آلا را دلیل افزایش شدید قیمت‌ها در بازار ماهی دانسته و اضافه کرده است: «عده‌ای که انحصار بازار قزل‌آلا را در دست دارند، با کم و زیاد کردن میزان عرضه، بازار این ماهی را کنترل می‌کنند و از آنجا که بازار تابع عرضه و تقاضا است، با کاهش عرضه قیمت به‌دلخواه این افراد تغییر می‌کند.» به گفته او، گرانی قزل‌آلا بر قیمت دیگر ماهی‌ها هم تاثیر گذاشته و بیشتر ماهی‌های پرمصرف مثل شیر، شوریده و حتی ماهی‌های گرم‌آبی هم افزایش قیمت داشته‌اند.

بر اساس اعلام سازمان شیلات ایران، سرانه مصرف آبزیان در این کشور به ۱۳.۳ کیلوگرم رسیده است. از آنجا که متوسط مصرف آبزیان در جهان بیش از ۲۴ کیلوگرم در سال است، این عدد نشان می‌دهد که سرانه مصرف آبزیان در ایران، ۱۱ کیلو از متوسط جهانی کمتر است. 

ماهی سرشار از پروتئین و ویتامین دی و اسیدهای چرب امگا۳ است که مصرف آن برای سلامت مغز و پیشگیری از عوارضی مانند پوکی استخوان ضرورت دارد. با این حال بسیاری از مردم ایران نه تنها در طول یک سال گذشته قدرت خرید ماهی نداشته‌اند که حتی نتوانسته‌اند کنسرو ماهی تهیه کنند. قیمت تن‌ ماهی در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶۹ درصد گران‌تر شد و از مرز ۲۷ هزار تومان عبور کرد.

بیشتر از اقتصاد