خسارت سهمگین توفند دوریان به باهاما

فرماندار کارولینای جنوبی دستور تخلیه کل منطقه ساحلی را صادر کرد

SCOTT OLSON / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

توفند دوریان، شدیدترین طوفانی که تاکنون در اقیانوس اطلس رخ داده، با تخریب خانه‌ها و کندن سقف ساختمان‌ها خسارات عظیمی به باهاما وارد کرده است. تا کنون هیچ گزارشی در مورد کشته‌ها منتشر نشده است.

در حالیکه طوفان آمریکا را تهدید می‌کند، فرماندار کارولینای جنوبی دستور تخلیه کلیه سواحل را صادر کرد. در همین حال، مردم باهاما و گردشگران در جاهایی مانند جزایر آباكو و بندر مارش در مدارس و كلیساها پناه گرفته اند. 

دوریان به عنوان طوفان درجه 5 با وزش بادی با حداکثر سرعت 220 مایل در ساعت و ‌سرعت پایدار 185 مایل در ساعت با ساحل برخورد کرد.

هنگامی‌که این توفند بعدازظهر یکشنبه دو بار- ابتدا در جزایر آباکو و سپس نزدیک به مارش هاربر در جزیره گریت آباکو - به ساحل اصابت کرد، با رکورد طوفان روز کارگر سال 1935 برابر بود. آن طوفان که پیش از اینکه به آن نامی ‌داده شود رخ داد، در فلوریدا کیز خسارات عظیمی بر جای گذاشت.

هوبرت مینیس، نخست وزیر باهاما در یک کنفرانس مطبوعاتی گریستو گفت: «این احتمالا غم انگیزترین و بدترین روز زندگی من برای خطاب قرار دادن مردم باهاما است ... ما با توفند دوریان روبرو هستیم، طوفانی که هرگز در باهاما ندیده ایم».

جوی جیبریلو، مدیر کل وزارت گردشگری و حمل و نقل هوایی باهاما، گفت: «این ویران کننده است؛ به املاک و زیرساخت‌ها خسارات زیادی وارد شده است. خوشبختانه، هیچ تلفات جانی گزارش نشده است».

دونالد ترامپ پس از بازگشت به کاخ سفید از کمپ دیوید، برای نظارت بر نحوه مقابله دولت با طوفان، در توئیتی نوشت: «برای مردم باهاما دعا کنید. آن‌ها هیچگاه اینگونه مورد اصابت قرار نگرفته بودند، طوفان درجه 5. بادی با سرعت تقریبا 200 مایل در ساعت». 

وی پیشتر در جلسه «آژانس مدیریت فوریت‌های فدرال»(FEMA) در دفتر مرکزی این آژانس گفت: «ما حتی نمی‌دانیم چه چیزی به سمت ما می‌آید. تنها چیزی که می‌دانیم این است که بزرگترین است. من مطمئن نیستم که تا کنون در مورد [طوفان] درجه 5 چیزی شنیده باشم. می‌دانستم که وجود دارد؛ ‌من بعضی از [طوفان های] درجه 4 را دیده‌ام، شما حتی درجه 4 را هم آنقدر نمی‌بینید. اما یک رده 5 ... دیگر آخرش است و این همان چیزی است که متاسفانه با آن روبرو هستیم».

در حالی که ماموران شرایط اضطراری در باهاما گفتند که آنها پس از گذشتن طوفان در حال آماده سازی برای ارزیابی خسارات هستند، مقامات ایالات متحده به ساکنان باریکه بزرگی از کرانه جنوب شرقی دریا آماده باش دادند. 

پیش‌بینی کنندگان آب و هوا معتقدند دوریان دیگر مستقیما به فلوریدا اصابت نخواهد کرد. انتظار می‌رود که این توفند چرخش تندی کند و به سمت سواحل ایالات متحده حرکت کند، و روزهای سه شنبه و چهارشنبه در فاصله کمی ‌از فلوریدا و جورجیا عبور کند. پس از آن احتمالا به سمت کارولینا حرکت خواهد کرد.

«مرکز ملی توقندها» یکشنبه شب اعلام کرد، دوریان همچنان به کوبیدن گریت آباکو ادامه داده است. این مرکز افزود: «چشم غربی گردباد به جزیره گرند باهامای شرقی نزدیک می‌شود. این یک وضعیت مهلک است».

این مرکز پیش از این، برای ساحل شرقی فلوریدا، از شمال ساحل دیرفیلد تا خط ولسی و شهر بروارد، هشدار طوفان صادر کرده بود. همین منطقه نیز برای طوفان و بالا آمدن آب در ساحل تحت نظر قرار داشت.

در شهر پالم بیچ، مقامات بعدازظهر یکشنبه برای نیمه شرقی شهر دستور تخلیه اجباری صادر کردند. این دستور شامل خانه‌های سیار، خانه‌های غیراستاندارد، مناطق کم‌ارتفاع سیل‌گیر و خانه‌هایی در امتداد آبراهه‌ها می‌شد.

ران دی سانتیس، فرماندار، به ساکنان هشدار داد: «هنوز خطر از سر ما نگذشته است».

او گفت برخی از پیش‌بینی‌های آب وهوا می‌گویند که هنوز ممکن است دوریان به سمت بخشی از شبه جزیره فلوریدا حرکت کند.

فرماندار افزود: «این می‌تواند طوفان‌های خطرناک و مهلک و گردباد ایجاد کند. پیش‌بینی‌ها و منحنی عدم قطعیت، هنوز هم بسیاری از مناطق سواحل شرقی فلوریدا و حتی نواحی مرکزی و شمال فلوریدا را شامل می‌شود؛ بنابراین ما آماده و هشیار باقی می‌مانیم».

آخر وقت یکشنبه، فرماندار کارولینای جنوبی، هنری مک مستر، دستور تخلیه اجباری کل ساحل ایالت خود را صادر کرد. این دستور - که حدود یک میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد - ظهر روز دوشنبه به مرحله اجرا درآمد.

در باهاما، ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، وزش باد شدید و باران زیادی را نشان می‌داد. آقای جیبریلو و سخنگوی دولت کوین هریس گفتند که آنها فیلم‌هایی دیده اند از خانه‌هایی که بخش‌هایی از پشت‌بام آن‌ها از بین رفته، تیرهای برق پایین افتاده و اتوموبیلها درهم کوبیده و واژگون شده‌اند. یکی از این فیلم‌ها نشان می‌داد که سیلاب خروشان در خیابان‌های یک شهر نامعلوم در جریان است.

در ابتدا، نخست وزیر هوبرت مینیس هشدار داد که هرکسی که تخلیه نکند، خود را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد و بایستی انتظار «پیامد فاجعه آمیزی» داشته باشد. دولت 14 پناهگاه در سراسر باهاما باز کرده است. مقامات گفتند که ده‌ها نفر دستور تخلیه را نادیده گرفته‌اند.

ایستگاه رادیویی باهاماZNS گزارش داد که یک مادر و فرزندش از گرند باهامای مرکزی تماس گرفته‌اند تا بگویند که در کمد پناه می‌گیرند و از پلیس درخواست کمک می‌کنند.

جک پیتارد، آمریکایی 76 ساله که 40 سال است از باهاما بازدید می‌کند، اظهار داشت که تصمیم گرفته که منتظرطوفان -‌اولین طوفان زندگی اش - در جزایر آباکو، بماند. آسوشیتدپرس گزارش داد، ویدئوی کوتاهی که وی ارسال کرده بود، بادهایی را نشان می‌داد که خانه او را تکان می‌داد و روکش جانبی دیوار را جدا می‌کرد. آقای پیتارد، که در لکسینگتون، کنتاکی زندگی می‌کند، گفت: «من از مرگ در اینجا نمی‌ترسم».

سیلبرت میلز، مالک شبکه مسیحی باهاما، گفت که در جزایر آباکو درختان و تیرهای برق از جا کنده شده و برخی از جاده ها غیرقابل عبور است.

آقای میلز، 59 ساله، كه قصد داشت با خانواده خود در خانه بتونی كه 41 سال پیش در مركز آباكو ساخته بود منتظر طوفان بماند، گفت: «بادها چنان زوزه ای می‌کشند که هرگز قبلا چنین چیزی ندیده بودیم».

در میان افرادی که از ترک خانه‌هایشان خودداری کرده اند، 32 نفر در سوئیتینگزکی هستند و یک گروه که «تفریحگاه اولد باهاما بی» را جای امنی برای ماندن یافته اند، در آنجا مانده‌اند، اما مقامات می‌گویند که آنجا مکان امنی نیست. 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان