فوران گدازه‌های غول‌پیکر از آتشفشان لاپالما

جریان گدازه تا دمای ۱۲۴۰ درجه سانتیگراد باعث ویرانی چندین ساختمان در روستای تودوکه شده است

به گزارش رویترز،‌ روز یکشنبه، ۱۰ اکتبر،‌ تکه‌هایی از گدازه‌ آتشفشانی به بزرگی یک ساختمان سه‌طبقه از دهانه آتشفشان جزیره لاپالمای اسپانیا به دامنه کوه سرازیر شد. فوران این آتشفشان سه هفته پیش شروع شده است. 

موسسه ملی زمین‌شناسی و معدن اسپانیا (ING) اعلام کرد که روز یکشنبه ۲۱ لرزه در این منطقه رخ داده است که بزرگترین آن‌ها به بزرگای ۳.۸  بود و زمین را در سه روستای آن ناحیه تکان داد.

موسسه زمین‌شناسی و معدن اسپانیا همچنین گفت که فوران گدازه‌های داغ از اطراف آتشفشان کومبره ویِخا در جزایر قناری، جریانی از گدازه‌ها به اندازه ساختمانی سه طبقه بر آن جاری کرده است.

مارگاریتا روبلس، وزیر دفاع اسپانیا، روز یکشنبه در جریان بازدیدش از پارک ملی کومبره ویخا اعلام  کرد که افراد نیروی دریایی اسپانیا برای پاک کردن منطقه از خاکستر آتشفشانی که بخش‌های وسیعی از جزیره را پوشانده است، کمک خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موسسه آتشفشانی جزایر قناری در توییتر اعلام کرد که جریان گدازه تا دمای ۱۲۴۰ درجه سانتیگراد (۲۲۶۴ درجه فارنهایت) باعث تخریب چندین ساختمان در روستای تودوکه شده است. 

به گفته استاوس ملتلیدیس، سخنگوی موسسه ملی زمین‌شناسی اسپانیا، روز شنبه بخشی از دهانه مخروطی آتشفشان نزدیک به محل فوران گدازه‌ها، فرو ریخته است.

وزارت امنیت ملی اسپانیا در توییتر خود نوشت: «فروپاشی ضلع شمالی آتشفشان کومبره ویخا باعث آزاد شدن قطعات زیادی از مواد و جاری شدن گدازه در بخش‌های جدیدی شده است که از مناطقی که قبلاً تخلیه شده‌اند می‌گذرد.»

موسسه آتشفشانی جزایر قناری گفت که از زمان فوران این کوه در ۱۹ سپتامبر، رودخانه‌های گدازه‌ای آن  ۱۱۸۶ ساختمان را ویران کرده‌ است.

حدود ۶ هزار  نفر از ۸۳ هزار نفر جمعیت لا پالما از خانه‌های خود تخلیه شده‌اند.

در ساعات اولیه روز شنبه، رعد و برق در نزدیکی فوران‌ها دیده شده است. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ در مجله Geophysical Research Letters منتشر شد، فوران آتشفشان می‌تواند باعث رعد و برق شود، زیرا برخورد ذرات خاکستر با ابرها، بار الکتریکی در آن‌ها به وجود می‌آورد.

بیشتر از جهان