بمب‌گذار انتحاری فرودگاه کابل چند روز پیش از حمله از زندان آزاد شده بود

این عضو داعش خراسان در سال ۲۰۱۳ تحویل مقام‌های افغانستان و زندانی شده بود

حمله تروریستی ماه اوت جان سیزده سرباز آمریکایی و ده‌ها شهروند افغانستان را گرفت-WAKIL KOHSAR / AFP

سه مقام آمریکایی می‌گویند بمب‌گذار انتحاری گروه داعش خراسان، که حمله تروریستی اواخر اوت در نزدیکی فرودگاه کابل را انجام داد و جان سیزده سرباز آمریکایی و ده‌ها شهروند افغانستان را گرفت، به دنبال قدرت گرفتن طالبان در این کشور و چند روز پیش از حمله، از زندانی در نزدیکی کابل آزاد شده بود.

شبکه خبری سی ان ان روز چهارشنبه در گزارشی نوشت، دو مقام آمریکایی از جمله کن کالورت نماینده ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوری‌خواه که گفته از سوی مقام‌های امنیت ملی در جریان موضوع قرار گرفته، گفته‌اند که بمب‌گذار انتحاری از زندان پروان در پایگاه هوایی بگرام آزاد شده بود.

این عضو داعش خراسان در سال ۲۰۱۳ تحویل مقام‌های افغانستان و زندانی شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع محلی ضدتروریسم به سی ان ان گفته است که زندان پروان، به همراه زندان پل چرخی در نزدیکی کابل، محل نگهداری هزاران زندانی از جمله چندصد تن از اعضای داعش خراسان بودند که طالبان ساعاتی پیش از ورود به پایتخت و در دست گرفتن قدرت در افغانستان در نیمه اوت، کنترل آنها را نیز در دست گرفتند.

به گفته منبع سی ان ان که هویت او در گزارش فاش نشده، طالبان هر دو زندان را تخلیه کرد و نه تنها اعضای خود، بلکه اعضای داعش خراسان را هم از زندان آزاد کرد. داعش خراسان شاخه گروه تروریستی داعش در افغانستان است و در حال حاضر بزرگترین دشمن گروه طالبان در داخل کشور محسوب می‌شود.

تنها یازده روز بعد و در ۲۶ اوت حمله انتحاری در نزدیکی فرودگاه بین المللی حامد کرزی در پایتخت رخ داد و داعش خراسان مسئولیت آن را پذیرفت و هویت بمب‌گذار را «عبدالرحمن لوگری» معرفی کرد. دو مقام آمریکایی هویت او را تایید کردند.

با وجود آن که توافق خروج نظامی از افغانستان سال گذشته و در دولت دونالد ترامپ با طالبان حاصل شد، اما جو بایدن جانشین او به دلیل نحوه اجرای آن و به‌ویژه واگذاری کنترل پایگاه بگرام به نیروهای امنیتی افغان، مورد انتقاد قرار گرفت. پایگاه بگرام در بیست سال گذشته مرکز انجام عملیات هوایی آمریکا در افغانستان بود.