نماینده مجلس: ممنوعیت واردات لوازم خانگی بخشی از گوشمالی کره جنوبی است

به نظر می‌رسد، این ممنوعیت‌ها بیش از هر چیز با منافع اقتصادی افراد و نهادهای نزدیک به کانون قدرت مرتبط است

علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستور علی خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره جنوبی گفت که ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره جنوبی به ایران بخشی از گوشمالی کره جنوبی است که برخی مواقع گوش خود را به زبان دیگران می‌سپرد.

به گزارش ایلنا، او امروز یکشنبه، ۱۱ مهر، در صحن علنی مجلس با تشکر از دولت که دستور رهبر جمهوری اسلامی را اجرایی کرده است، گفت: «۵۰۰ کارخانه و ۱۰۰ برند لوازم خانگی در کشورمان وجود دارد که بازار ۸ میلیارد دلاری محسوب می‌شود و نبایستی این بازار را مجانی در اختیار خارجی‌ها بگذاریم.» 

واردات لوازم خانگی از کره جنوبی با حکم علی خامنه‌ای و ابلاغ ابراهیم رئیسی به وزارت صمت و اقتصاد ممنوع شده است. ممنوعیت واردات از کره جنوبی با ادعای حمایت از تولید داخلی در حالی انجام می‌شود که سیل کالاهای بی‌کیفیت چین سال‌هاست تولید داخلی را به زیر کشیده است. اما در حکم خامنه‌ای سخنی از چین به میان نیامده است.

در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که تاریخ آن به ۱۴ شهریورماه بازمی‌گردد و به امضاء محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر خامنه‌ای رسیده، دست خطی از رهبر جمهوری اسلامی دیده می‌شود که در باره گشایش واردات از دو شرکت کره جنوبی هشدار داده و آن را «شکستن کمر تولید‌کنندگان داخلی» عنوان کرده است.

با این حال به نظر می‌رسد، این ممنوعیت‌ها بیش از هر چیز با منافع اقتصادی افراد و نهادهای نزدیک به کانون قدرت مرتبط است. در ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره جنوبی پای محمدرضا دیانی، معروف به حاجی دیانی مدیر گروه صنعتی انتخاب و مالک شرکت‌های «اسنوا»، «حایر» و «دوو»، تولید‌کننده لوازم خانگی در میان است. اسنوا از خردادماه سال گذشته خط تولید لوازم خانگی «شهید سلیمانی» را افتتاح کرد.

محمدرضا دیانی، ۴۶ ساله متولد اصفهان است و تحصیلات مقدماتی خود را در حوزه علمیه قم سپری کرده است. او هم‌اکنون گروه صنعتی انتخاب را در اختیار دارد که نه‌تنها در لوازم خانگی که در صنایع بالا‌دستی، حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، ساختمان، گردشگری و بازرگانی فعال است و پنج هلدینگ فعال در کشور دارد. اسنوا، بزرگ‌ترین تولید‌کننده لوازم خانگی در ایران، حایر، سپید مطهر، مطهر، کالابران، مرکز تحقیقات اکرودیته و آزمایشگاه، هلدینگ صنایع فولاد شامل فولاد بافت، هلدینگ ساختمان و گردشگری شامل آلاسپهر، مان سازان آوگون، نگاره‌اندیشان مبنا، هادینگ صنایع نفت و گاز و پتروشیمی شامل پترورامشه، نفتا لیان پارس، رویان پلیمر آریان، دالاهو و هلدینگ بازرگانی و حتی شرکت خدمات سوخت‌رسانی دریایی انتخاب امین برتر، تنها بخشی از این شرکت‌ها به شمار می‌روند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چنین گستره‌ای از فعالیت در ساختار امنیتی سیاسی جمهوری اسلامی بدون وابستگی به هسته سخت قدرت و روابط نزدیک با سپاه پاسداران که اقتصاد ایران را در دست دارد، امکان‌پذیر نیست.

از سوی دیگر، موضوع عدم آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران هم در این تصمیم مؤثر است. هرچند در حکم خامنه‌ای از دو شرکت اصلی کره‌ای نام برده نشده، اما سامسونگ و ال‌جی دو نشان تجاری پرطرفدار محصولات خانگی کره جنوبی در جهان و ایران به شمار می‌روند. این شرکت‌ها پس از تحریم‌های آمریکا در سال ۹۸ روابط خود را با ایران قطع کردند اما محصولات آنها همچنان در ایران قابل دسترسی بود.

کره جنوبی از وارد‌کنندگان سابق نفت ایران است و تهران خواستار آزادسازی ۷ تا ۹ میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده در این کشور است. خواسته‌ای که به نظر می‌رسد با پیشرفت مذاکرات احیای برجام گره‌خورده باشد.

نامه دفتر ریاست‌جمهوری برای ابلاغ حکم ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره جنوبی دو روز پس از تاریخ نامه ارسال شده از دفتر خامنه‌ای در ۱۶ شهریورماه خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر امور اقتصادی و دارایی است. در این نامه دستور ابراهیم رئیسی تحت عنوان «از واردات جلوگیری شود» در گیومه آمده است.

پیش از این در هفتم شهریورماه تسنیم از «طرح ملی لوازم خانگی در ایران» خبر داده بود. بر اساس این گزارش «سند راهبردی صنعت لوازم خانگی» با تمرکز بر جایگزینی سریع تولید داخلی با خارج و تأمین نیاز کشور با تولید انواع محصولات داخلی در وزارت صمت در حال بررسی بوده است.