مرگ‌ومیر غیرعادی فک‌های خزری

تاکنون لاشه ۱۴ قلاده از گونه در خطر انقراض فک خزری در سواحل شمال کشور یافت شده است

آلودگی‌های نفتی، فاضلاب‌ها و پسماندهای شیمیایی حیات جانداران دریای خزر را در معرض خطر جدی قرار داده است‌ـ عکس از همشهری آنلاین

حسینعلی ابراهیمی، مدیرکل حفاظت از محیط‌ زیست استان مازندران، از تلف شدن غیرعادی فک‌های خزری از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت تیمی متشکل از متخصصان برای بررسی و اظهارنظر درباره میزان و علل مرگ‌ومیر فک‌های خزری به منطقه اعزام می‌شوند.

فک‌ خزری، که اهالی شمال ایران به آن «سگ آبی» نیز می‌گویند، تنها پستاندار دریای خزر است که حیات آن در اکوسیستم دریاچه خزر اهمیت دارد، چرا که حتی مدفوع این جاندار نیز به‌عنوان منبع غذایی در دریا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس اعلام مدیرکل حفاظت از محیط‌ زیست استان مازندران، از ابتدای سال تاکنون، ۱۴ قلاده فک خزری به دلایل نامشخص تلف شده‌اند. این در حالی است که به گفته حسینعلی ابراهیمی، در سال‌های گذشته حداکثر سه تا چهار قلاده فک خزری تلف می‌شدند که آن‌ هم به دلایلی مانند گیر افتادن در تورهای ماهیگیری یا مصدومیت بود.

ابراهیمی از بررسی میزان و علل مرگ‌ومیر فک‌ها در سازمان حفاظت از محیط‌ زیست خبر داد و گفت اطلاعات مشابه در دیگر کشورهای سواحل شمال و شرق دریای خزر نیز جمع‌آوری خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فارس، قرار است تیمی متشکل از متخصصان سازمانی برای بررسی و اظهارنظر در مورد علت و ارائه راهکارهای اجرایی برای کنترل تلفات به منطقه اعزام شوند.

محمد دعاگو، رئیس اداره محیط‌ زیست شهرستان محمودآباد، نیز در همین زمینه گفت که از ابتدای سال تاکنون فقط دو قلاده فک خزری در سواحل این شهرستان پیدا شده است. او همچنین گفت که سال گذشته نیز دو قلاده فک خزری در همین منطقه تلف شده بودند.

دعاگو احتمال شیوع بیماری میان فک‌ها را مطرح کرد و گفت از لاشه فک‌های یافت‌شده نمونه‌برداری خواهد شد.

او با هشدار در مورد خطر انقراض فک خزری، تاکید کرد که آلودگی‌های نفتی و فاضلاب‌ها مشکلات زیادی ایجاد کرده است و شهرهای ساحلی سیستم جمع‌آوری و تصفیه آب ندارند.

در دریای خزر، بیش از ۸۵۰ گونه جانوری زیست می‌کنند که برخی از آن‌ها در دیگر نقاط دنیا یافت نمی‌شوند. فک خزری یکی از این گونه‌ها و تنها پستاندار دریای خزر است.

آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های نفتی، فاضلاب‌ها و پسماندهای شیمیایی حیات جانداران دریای خزر را در معرض خطر جدی قرار داده است. به علاوه، صید بی‌رویه و کاهش جمعیت فک خزری در سال‌های اخیر نیز این گونه کمیاب را در معرض خطر انقراض قرار داده است. فک‌ها در فصل‌های گرم سال به بخش‌های سردتر و شمالی‌ دریاچه مهاجرت می‌کنند و در فصل‌های سرد به بخش‌های جنوبی می‌آیند.

در بهار امسال نیز محققان روسی گفته بودند که طی چند روز، لاشه ۱۷۰ فک خزری را در سواحل جمهوری داغستان پیدا کرده‌اند. این محققان نیز احتمال داده بودند که تلفات فک‌ها به‌دلیل آلودگی‌های صنعتی یا صید غیرقانونی بوده باشد. پیش‌تر برنامه محیط‌ زیست سازمان ملل هشدار داده بود که دریای خزر دچار آلودگی بیش از حد است. در پاییز سال گذشته نیز روسیه از پیدا کردن لاشه ۳۰۰ فک خزری خبر داده بود.

روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان و ایران پنج کشور ساحلی دریای خزرند که با امضای کنوانسیون تهران، متعهد شده‌اند اقدام‌هایی مناسب برای مقابله با انواع آلودگی‌ها از جمله پسماندهای شیمیایی، کشاورزی و آلودگی‌های نفتی در این دریاچه صورت دهند. با این حال، تاکنون اقدام مناسبی برای حفظ اکوسیستم طبیعی دریای خزر صورت نگرفته است.