سختگیری‌های طالبان برای زنان بیشتر می‌شود

طالبان تجمع روز پنجشنبه زنان کابل را بر هم زدند

روز پنجشنبه، تعدادی از زنان در شهر کابل تجمع کردند. آنان باز شدن در مدارس و دانشگاه‌ها به روی دختران و زنان افغان را خواهان بودند اما با مخالفت طالبان روبه‌رو شدند. ویدیوهای که از تجمع این زنان به دست ایندیپندنت رسیده است، نشان می‌دهد که طالبان آنان را از هر سو محاصره کرده‌اند. گفته می‌شود این تجمع پس از برخورد طالبان از هم پاشیده است.

سمیرا خیرخواه، از فعالان مدنی افغانستان و یکی از برگزارکنندگان این تجمع، به ایندیپندنت فارسی گفت که هدف آن‌ها از تجمع روز پنجشنبه دادخواهی برای باز شدن در مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها و دفاتر کاری به روی دختران و زنان افغان بوده است. او می‌گوید نیروهای زیادی از طالبان آنان را محاصره کرده و به آنان اجازه تجمع نداده‌اند. او شرح داد که طالبان تا زمان از هم پاشیدن تجمع، به آنان اجازه نداده‌اند کوچک‌ترین حرکتی کنند. به گفته خانم خیرخواه، نیروهای طالبان به هیچ‌کس اجازه فیلم‌برداری نمی‌دادند و دوربین یک خبرنگار را هم شکستند. او نیز به‌سختی و مخفیانه توانسته است چند ثانیه از تجمع فیلم بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وضعیت زنان در روزهای پس از سقوط دولت اشرف غنی در افغانستان، روزبه‌روز بدتر می‌شود. طالبان با قرائت افراطی خود از اسلام، اجازه هیچ‌گونه تحرکی را به زنان نمی‌دهد. در تازه‌ترین اظهارنظر طالبان، یکی از فرماندهان این گروه در میزگردی در تلویزیون طلوع گفته است که زنان با رعایت شروط خاصی اجازه دارند از خانه خارج شوند: «نخست اینکه نباید لباس‌های به رنگ روشن بپوشند که باعث تحریک مردها شود. همچنین هیچ زنی نباید به خود عطر بزند و خوشبو از خانه بیرون آید. در ضمن زنان نباید کفش‌ پاشنه‌ بلند بپوشند زیرا جوانان را تحریک می‌کند.» این ملای طالب می‌افزاید که صدای پاشنه‌ کفش خانم‌ها به جوانان این پیام را منتقل می‌کند که من آرایش کرده از خانه بیرون آمده‌ام، تو چرا به‌ من نمی‌نگری؟

البته قبل از این نیز طالبان برای حضور زنان در جامعه شروط عجیب دیگری گذاشته بودند؛ از جمله استفاده نکردن زنان از گوشی‌های هوشمند موبایل یا در کل هر موبایلی که دوربین عکسبرداری یا فیلمبرداری داشته باشد.

با اینکه گروه طالبان تظاهر می‌کنند با حضور زنان در دفاتر کاری، دانشگاه و حتی فعالیت‌های سیاسی مشکلی ندارند، زنان افغان تا این لحظه نتوانسته‌اند جز در بخش بهداشت، در عرصه‌های دیگر دوباره حضور یابند. بیشتر مدارس دخترانه در سراسر افغانستان تعطیل شده‌اند و دانشگاه‌ها هنوز برای حضور دختران هیچ برنامه‌ای ندارند و به زنان شاغل هم دستور داده شده است تا اطلاع بعدی رهبری طالبان، به محل کار خود نروند.

نقض حقوق زنان در افغانستان چالش‌های زیادی را پیش روی امارت طالبان ایجاد کرده است که مهم‌ترین آن به رسمیت نشناخته شدن این گروه به‌عنوان یک دولت تا زمان رعایت حقوق انسانی شهروندان افغان به‌خصوص زنان است.