افزایش گرایش به مخدرها در دوران کرونا

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد در دوران همه‌گیری همه جرائم به غیر از اعتیاد به موادمخدر کاهش یافته‌اند

ایرنا

یافته‌های یک کار مطالعاتی در حوزه حقوق جزا و جرم‌شناسی  در ایران نشان می‌دهد که تمامی جرائم به غیر از اعتیاد به مواد مخدر در دوران شیوع ویروس کرونا رشد منفی داشته‌اند.

این پژوهش در یک دوره هشت‌ماهه (اسفند ۱۳۹۸ تا مهر ۱۳۹۹)، نرخ جرائمی مانند سرقت، ضرب‌وجرح عمدی، اعتیاد به موادمخدر، کلاهبرداری شبکه‌ای، اخلال در نظم و آسایش عمومی، کودک‌آزاری، مشارکت در نزاع گروهی، کیف‌زنی و جیب‌بری را در شهر تهران و شهرستان‌های اسلام‌شهر، پاکدشت، دماوند، شهرری، ملارد و ورامین بررسی کرده است.

نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داده است که همه جرائم به غیر از اعتیاد به موادمخدر کاهش یافته‌اند. با این حال، پژوهشگران تاکید کرده‌اند که معیار سنجش بر اساس گزار‌ش‌های پلیس و داده‌های قوه قضاییه است. چرا که به‌ عنوان مثال، در خصوص کودک‌آزاری موارد زیادی وجود دارد که به پلیس گزارش نمی‌شوند یا پلیس از اعزام نیرو به محل حادثه خودداری می‌کند.

بر اساس یافته‌های پژوهش جدید، بیشترین میزان کاهش ارتکاب جرم نسبت به دوران قبل از کرونا مربوط به کلاهبرداری شبکه‌ای است و اعتیاد به موادمخدر برخلاف دیگر جرائم رشدی حدود ۲۴ درصدی داشته است. بر اساس این گزارش، رشد اعتیاد در شهر تهران و شهرستان ملارد روندی افزایشی داشته اما در سایر شهرستان‌ها کاهشی بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، پژوهشگران این مطالعه بر این باورند که یکی از عوامل رشد مثبت اعتیاد به موادمخدر این است که پس ازهمه‌گیری کرونا، مدتی این شایعه در جامعه مطرح شد که معتادان به کویید-۱۹ مبتلا نمی‌شوند یا امکان ابتلای آنان نسبت به افراد دیگر کمتر است. پس از این شایعه، همانطور که انتظار می‌رفت، گرایش افراد به استفاده از موادمخدر افزایش یافت. خانه ماندن افراد و کاهش دیگر سرگرمی‌ها نیز بر افزایش گرایش به مصرف موادمخدر در دوران شیوع ویروس کرونا تاثیر گذاشت.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل نیز در ماه ژوئن ۲۰۲۱ اعلام کرد که همه‌گیری کرونا استفاده از مواد مخدر را در جهان افزایش داده است. در گزارش سازمان ملل متحد، از «فقر» و «نابرابری» به‌عنوان عوامل تشدیدکننده استفاده از مخدرها در دوران کرونا نام برده شده است.

در ایران نیز پس از همه‌گیری ویروس کرونا، گزارش‌های متعددی درباره افزایش گرایش به موادمخدر منتشر شد. پیش‌تر مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، گفته بود که گرایش دانشجویان به مصرف دخانیات در دوران کرونا به نسبت قبل از آن بیشتر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رضا تویسرکان‌منش، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر، نیز بیکاری یکی از دلایل اصلی افزایش اعتیاد در روزهای کرونایی بوده است و افسردگی، اضطراب و مشکلات اجتماعی و فرهنگی همگی ناشی از این بیکارشدن‌ها به شمار می‌روند و «بیکارشده‌ها» به خیال خود، برای اینکه از این فشار روحی و روانی خلاص شوند، به الکل و موادمخدر روی آورده‌اند.

فاطمه رضوانی مدنی، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، نیز به‌تازگی در گفت‌وگو با خبرآنلاین از افزایش انواع آسیب‌های اجتماعی در چند سال اخیر، به ویژه بعد از شیوع کرونا، خبر داده و «گسترش فقر» را از عوامل موثر بر افزایش آسیب‌ها در ایران دانسته است.