همه‌پرسی در سوئیس، قانونی‌شدن ازدواج همجنسان

طبق آخرین نتایج دو سوم از رای‌دهندگان به این قانون رای مثبت داده‌اند

تبلیغات کمپین «ازدواج برای همه» پیش از برگزاری همه‌پرسی- Fabrice COFFRINI / AFP

شهروندان سوئیس با حضور پای صندوق‌های رای در همه‌پرسی قانونی‌شدن حق ازدواج و پذیرش فرزند به سرپرستی برای همجنسان، شرکت کردند. 

نتایج نهایی این همه‌پرسی که روز یکشنبه، چهارم مهرماه، در حال برگزاری است، تا ساعت‌های پایانی روز اعلام خواهد شد، اما به گزارش رسانه‌های سوئیس، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد حدود ۶۴درصد از رای‌دهندگان در نظام دموکراسی مستقیم سوئیس به قانونی‌شدن ازدواج همجنسان در آن کشور رای مثبت می‌دهند. 

نخستین کشور اروپایی که ازدواج همجنس‌ها را قانونی اعلام کرد، هلند بود که بیش از۲۰ سال پیش لایحه قانونی‌شدن این نوع ازدواج را تصویب و از آوریل ۲۰۰۱ به‌ اجرا درآورد. در حال حاضر ازدواج همجنسان در ۲۸ کشور جهان، ازجمله ۱۶ کشور اروپای غربی قانونی است و سوئیس بیست‌ونهمین کشوری است که در این زمینه قانون‌گذاری می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت فدرال و پارلمان سوئیس پیش از این در دسامبر سال ۲۰۲۰ لایحه‌‌ای را برای رفع ممنوعیت ازدواج همجنسان در آن کشور تصویب کرده بودند، اما مخالفان دولت حاکم به رهبری حزب راستگرای «مردم» (اس‌وی‌پی) پس از جمع‌آوری امضا در مخالفت با قانون «ازدواج برای همه»، خواهان برگزاری همه‌پرسی در این زمینه شدند.

براساس قانونی که روز یکشنبه به همه‌پرسی گذاشته شد، حق ازدواج و به فرزندخواندگی گرفتن فرزندان غیرمرتبط برای زوج‌های همجنس در سوئیس به‌رسمیت شناخته می‌شود. همچنین براساس این قانون زوج‌های متاهل لزبین مجاز به بچه‌دار شدن از طریق اسپرم اهدایی خواهند بود و هر دو زن از بدو تولد کودک، به‌عنوان والدین رسمی او شناخته می شوند؛ تا پیش از این در سوئیس امکان بچه‌دار شدن از این طریق، تنها منحصر زوج‌های متاهل دگرجنس‌گرا بود.

در سوئیس زوج‌های همجنس از سال ۲۰۰۷ اجازه پیوند مدنی (civil partnership) را دارند، اما تاکنون ازدواج برای آن‌ها قانونی نبوده است. علاوه‌بر این، از سال ۲۰۱۸  زوج‌های همجنس حق پذیرش فرزندان شریک رابطه به فرزندخواندگی را دارند، اما تاکنون پذیرش سرپرستی کودکان غیرمرتبط با زوج، برای آن‌ها امکان‌پذیر نبوده است.   

قانونی که روز یکشنبه به همه‌پرسی گذاشته شد، علاوه‌بر این، اعطای شهروندی به همسر خارجی یک شهروند سوئیسی را نیز تسهیل خواهد کرد.

بیشتر از جهان