قرارداد «سواپ نفتی» ایران و ونزوئلا با وجود تحریم‌های آمریکا

اجرای این قرارداد به ونزوئلا امکان می‌دهد که نفت خام سنگین خود را با میعانات گازی ایران به‌صورت پایاپای مبادله کند

تحریم‌های آمریکا بر این دو کشور، نه تنها شرکت‌های آمریکایی را از معامله با ایران و ونزوئلا منع می‌کند- AFP

خبرگزاری رویترز روز شنبه در یک گزارش اختصاصی، از موافقت ونزوئلا با قرارداد «سواپ» نفتی با جمهوری اسلامی ایران خبر داده است. هر دو کشور ایران و ونزوئلا از سوی آمریکا تحت تحریم هستند.

بر اساس این گزارش، اجرای این قرارداد به ونزوئلا امکان می‌دهد که نفت خام سنگین خود را با میعانات گازی ایران به‌صورت پایاپای مبادله کند و آن را برای بهبود کیفیت نفت خام خود که شبیه قیر است، به‌کار گیرد. 

اولین محموله‌های مرتبط با این قرارداد که بین شرکت نفت دولتی ونزوئلا و شرکت ملی نفت ایران منعقد شده است، همین هفته ارسال خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز از قول منابع آگاه نوشته است که قرارداد مذکور می‌تواند به این کشور واقع در آمریکای جنوبی که به دنبال افزایش میزان صادرات نفت خود است، کمک کند تا با وجود تحریم‌های آمریکا، به هدف خود برای بهبود تولیدات نفتی خود دست یابد.

یکی از این منابع گفته است که قرارداد می‌تواند در مرحله اول خود به مدت شش ماه ادامه یابد، و امکان تمدید آن نیز وجود دارد. با این حال، رویترز نتوانسته است به جزئیات بیشتری از این قرارداد دست یابد.

این خبر هنوز به‌طور رسمی از سوی ایران و ونزوئلا تایید یا رد نشده است و تلاش خبرگزاری رویترز نیز برای دریافت پاسخ از سوی تهران و کاراکاس، تا پیش از انتشار این گزارش، بی‌نتیجه بوده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا به رویترز گفته است که اجرای چنین توافقی می‌تواند نقض تحریم‌های هر دو کشور محسوب شود و واشنگتن با دقت این موضوع را زیر نظر دارد.

تحریم‌های آمریکا بر این دو کشور، نه تنها شرکت‌های آمریکایی را از معامله با ایران و ونزوئلا منع می‌کند، بلکه با اعمال تحریم‌های ثانویه، دیگر کشورها نیز در صورت معامله با آن‌ها مجازات خواهند شد.