دیدار وزیران خارجه آمریکا و فرانسه پس از یک هفته تشنج سیاسی

فرانسه در اعتراض به لغو سفارش زیردریایی، هفته گذشته سفرای خود از آمریکا و واشنگتن را فراخواند

وزیران خارجه آمریکاو فرانسه در حاشیه مجمع عمومی در نیویورک دیدار کردند-NICHOLAS KAMM / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، روز پنجشنبه ۲۳ سپتامبر، در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ژان ایو لودریان ملاقات کرد.

به دنبال بحران دیپلماتیکی که هفته گذشته میان واشنگتن و پاریس بر سر قرارداد مربوط به زیردریایی رخ داد، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که وزیران خارجه دو طرف اکنون درباره طرح «مشورت‌های عمیق دوجانبه» به توافق رسیده‌اند.

هفته گذشته تصمیم استرالیا در امضای قرارداد خرید زیردریایی‌های مجهز به سلاح هسته‌ای با ایالات متحده و نه با فرانسه، موجب عصبانیت پاریس شده بود، به طوری که سفیرانش در واشنگتن و کانبرا را برای مشورت درباره این مسئله فراخواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امانوئل مکرون و جو بایدن، روسای جمهور فرانسه و ایالات متحده نیز روز چهارشنبه ۲۲ سپتامبر گفت‌وگو کردند و مکرون پذیرفت که سفیر خود را به واشنگتن بازفرستد.

کاخ سفید نیز اذعان داشت که می‌بایستی قبل از امضای قرارداد فروش زیردریایی به استرالیا، با پاریس مشورت می‌کرد.

رهبران فرانسه و ایالات متحده پس از مکالمه ۳۰ دقیقه‌ای تلفنی، بر سر ایجاد سازوکاری برای مشورت‌های عمیق و اعتمادسازی، و همچنین ملاقات در اروپا در پایان ماه اکتبر به توافق رسیدند.

آنان در بیانیه‌ای گفتند که واشنگتن به افزایش «حمایت از عملیات کشورهای اروپایی در منطقه ساحل آفریقا برای مقابله با تروریسم» متعهد شده است.

بیشتر از جهان