گرسنگی دام‌ها؛ عامل کشتار زود هنگام

با وجود درخواست دامداران، دولت مجوز صادرات دام زنده را صادر نمی‌کند

چنانچه خروج دام با قید فوریت آزاد نشود، دامداران ورشکسته می‌شوند - عکس از باشگاه خبرنگاران

به گفته رئیس شورای تأمین دام کشور، علی‌رغم اینکه تقاضایی برای خرید گوشت در بازار وجود ندارد، اما دام‌های گرسنه روی دست دامداران مانده‌اند و به همین دلیل دام‌ها به طور نارس و زودتر از موقع معین به کشتارگاه اعزام می‌شوند.

به گزارش تجارت نیوز، منصور پوریان با انتقاد از عدم صدور مجوز برای صادرات دام به سایر کشورها گفت: «چنانچه خروج دام با قید فوریت آزاد نشود، دامداران ورشکسته می‌شوند و قطعاً در فصل پاییز تولید دام کاهش پیدا می‌کند. در این فصل ۱۳ میلیون دام آبستن در دامداری‌ها وجود دارد که نیاز به رسیدگی دارند؛ هر چند که میزان دام‌های ضعیف در دامداری‌ها به دلیل خشکسالی کم نیست.»

در حال حاضر قیمت هر کیلو یونجه با ۱۳۰ درصد افزایش به پنج تا شش هزار تومان رسیده است. به طوری که برخی کارخانه‌های مواد غذایی هم حتی به دلیل نوسان قیمت‌ها عرضه خوراک دام به دامداران را جیره‌بندی کرده‌اند.

پیش‌تر مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران، با اعلام این خبر که «کشتار بره‌ها و دام‌های مولد، کمبود شدید دام را در سه تا شش ماه آینده در پی دارد» اظهار داشت قیمت تمام شده تولید دام با قیمت عرضه آن متناسب نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که دامداران و فعالان این حوزه همواره از چالش‌های پیش روی خود در تأمین نهاده‌های دامی گلایه دارند و از دولت به دلیل تأخیر در تأمین ارز مورد نیاز برای واردات نهاده‌های دامی انتقاد می‌کنند، وزارت جهاد کشاورزی بارها اعلام کرده است که در تأمین نهاده‌های دامی مشکلی وجود ندارد.

روز ۲۷ تیر، محمدمهدی نهاوندی، رئیس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران، به خبرگزاری مهر گفت: «واردکنندگان از اواخر اسفند ۹۹ تا اواخر خرداد ۱۴۰۰ و قبل از تخصیص ارز، حدود ۱۵۰ میلیون یورو نهاده دامی به وزارت جهاد تحویل داده‌اند اما تأمین ارز آن بلاتکلیف مانده است.»

این موضوع باعث افزایش قیمت گوشت و به تبع آن کاهش مصرف در کشور شده است.

در همین رابطه، اخیراً رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افت سرانه مصرف گوشت تا ۸.۵ کیلوگرم خبر داد و گفت که تقاضا برای خرید گوشت قرمز بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است. به گفته علی‌اصغر ملکی، افزایش قیمت گوشت دلیل اصلی کاهش مصرف آن نسبت به سال‌های گذشته است. حذف تدریجی گوشت قرمز از سفره خانوارهای ایرانی به دلیل گرانی در حالی رقم می‌خورد که دیگر کالاهای اساسی مثل برنج، شکر، تخم‌مرغ و مرغ نیز در ماه‌های گذشته بین ۳۰ تا ۹۰ درصد گران شده‌اند.

بیشتر از اقتصاد