آمریکا: سیاست ما در قبال ایران به تیم مذاکره‌کننده آن‌ها بستگی ندارد

در صورت ازسرگیری مذاکرات احیای برجام، ریاست هیئت مذاکره‌کننده ایرانی برعهده علی باقری کنی خواهد بود

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا- CARLOS BARRIA / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در پاسخ به سوالی مربوط به تغییر تیم مذاکره‌کننده ایران ‌در گفت‌وگوهای احیای برجام، گفت که سیاست آمریکا درقبال ایران، برای پیشبرد منافعمان طراحی شده است و به این‌که چه کسی در کدام جایگاه طرف مقابل قرار داشته باشد، بستگی ندارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه، ۲۳ شهریورماه، عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران را از معاونت سیاسی آن وزارتخانه کنار گذاشت و علی باقری کنی را به‌عنوان جانشین او در دولت جدید جمهوری اسلامی معرفی کرد. علی باقری کنی از دیپلمات‌های عضو هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به ریاست سعید جلیلی در دوره احمدی‌نژاد و از منتقدان جدی توافق برجام در دوره حسن روحانی بود.

روز چهارشنبه، ۲۴ شهریورماه، در نشست خبری وزارت خارجه آمریکا، یکی از خبرنگاران با اشاره به جایگزینی فردی تندروتر به‌جای مذاکره‌کننده ارشد پیشین ایران، درمورد تاثیر آن بر مذاکرات احتمالی و ازسرگیری مذاکرات سوال کرد.

ند پرایس در پاسخ به این پرسش گفت که انتخاب افراد برای نمایندگی ایران در زمینه‌های مختلف برعهده دولت آن کشور است. او افزود که از سمت آمریکا، «سیاست ما در قبال ایران، برای پیشبرد منافعمان طراحی شده است، فارغ از اینکه [ازسوی ایران] چه کسی در کدام جایگاه قرار بگیرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین با اشاره به رایزنی‌های گسترده و عمیق واشینگتن با دولت اسرائیل در مراحل مختلف مذاکره هسته‌ای با ایران، گفت که تبدیل ایران به یک کشور دارای سلاح هسته‌ای یا قرار گرفتن آن در آستانه دستیابی به تسلیحات هسته‌ای به نفع هیچ‌یک از دو کشور نیست و بنابراین ما هردو به این عقیده متعهدیم که هرگز نباید به ایران اجازه داده شود که به سلاح اتمی دست یابد.

ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران از فروردین‌ماه ۱۴۰۰ مذاکرات غیرمستقیمی را برای احیای توافق برجام آغاز کرده بودند که پس از برگزاری شش دور آن در شهر وین، پایتخت اتریش، از اواخر خردادماه متوقف شد و جمهوری اسلامی اعلام کرده بود پس از آغاز کار دولت جدید ابراهیم رئیسی، ادامه خواهد یافت. هنوز تاریخ مشخصی برای برگزاری دور جدید گفت‌وگوها مشخص نشده است، اما سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه اعلام کرد که این مذاکرات به‌زودی از سر گرفته می‌شوند.  

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، نیز در نشست خبری روز چهارشنبه، ۲۴ شهریورماه، در پاسخ به پرسشی درمورد انتصاب فردی با موضع سخت‌تر در راس هیئت مذاکره‌کننده ایرانی و تاثیر آن در ازسرگیری مذاکرات احیای برجام، گفت که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، همچنان معتقد است «پی گرفتن یک مسیر دیپلماتیک بهترین راه پیش رو است و این‌که بهترین گام، بازگشت به دوره‌ای است که ما توانایی‌های هسته‌ای ایران را زیر نظر داشتیم و می‌توانستیم با همکاری شرکای بین‌المللی خود، آن‌ها را در قبال اقداماتشان پاسخگو کنیم.» او افزود: «اما تصمیم‌گیری درمورد آنچه ازطریق دیپلماسی قابل دستیابی است، به‌طور مشخص برعهده وزارت خارجه ماست.»