ماموت‌های ماقبل تاریخ بازمی‌گردند

 پژوهشگران در نظر دارند این کار را با استفاده سلول‌های پوست فیل‌ آسیایی انجام دهند که در معرض خطر انقراض قرار دارد

دانشمندان در نظر دارند ماموت‌های پشمالو را ده‌ هزار سال پس از انقراض، به شمالگان بازگردانند-PATRICK T. FALLON / AFP

دانشمندان در نظر دارند ماموت‌های پشمالو را ده‌ هزار سال پس از انقراض، به شمالگان بازگردانند.

جورج چرچ، متخصص ژنتیک مشهور از دانشگاه هاروارد، و بن لم، کارآفرین حوزه فناوری، کلوسال را تاسیس کرده‌اند، شرکت جدیدی در حوزه زیست‌علم و ژنتیک که در نظر دارد تعدادی از گونه‌های منقرض‌شده را به حیات بازگرداند.

اولین ماموریت این شرکت، که با بودجه اولیه ۱۱ میلیون دلاری پشتیبانی می‌شود، خلق فیلی مشابه این موجود عظیم‌الجثه ماقبل تاریخ است که در آب‌و‌هوای سرد شمالگان رشد‌و‌نمو کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 پژوهشگران در نظر دارند این کار را با استفاده سلول‌های پوست فیل‌ آسیایی انجام دهند که در معرض خطر انقراض قرار دارد، و این سلول‌ها را همراه دی‌ان‌ای ماموت یخ‌زده داخل سلول‌های بنیادی قرار دهند تا جنین تولید کنند.

این جنین‌ها سپس از طریق مادر جانشین یا رحم مصنوعی در آزمایشگاه دوره کامل بارداری را طی خواهند کرد.

این تیم امیدوار است اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، اولین گروه بچه‌فیل‌ها را در شش سال آینده داشته باشند.

دکتر چرچ و آقای لم بر این باورند که گونه دورگه فیل‌ـ‌ماموت می‌تواند با لگدکوب کردن درختان تُنک و کم‌اکسیژن و آشکارسازی علف‌های سالم و جذب‌کننده کربن، توندراهای شمالگان (دشت‌های هموار بی‌درخت) را احیا و به کندسازی روند تغییر اقلیم کمک کند.    

دکتر چرچ به نشریه گاردین گفت: «هدف ما این است که فیلی مقاوم به سرما بسازیم، اما قرار است ظاهر و رفتارش شبیه ماموت باشد.»

او در ادامه افزود: «نه به این دلیل که می‌خواهیم کسی را گول بزنیم، بلکه موجودی می‌خواهیم که از لحاظ عملکرد مشابه ماموت باشد، از دمای منفی ۴۰ درجه سانتیگراد لذت ببرد و تمام کارهایی را بکند که فیل‌ها و ماموت‌ها می‌کنند، به‌خصوص اینکه درخت‌ها را بزند و بیندازد.» 

اما همه اعضای جامعه علمی مجاب نشده‌اند.

به گفته دکتر ویکتوریا هریج، زیست‌شناس تکاملی از موزه تاریخ طبیعی، فکر احیای محیط زیست شمالگان با استفاده از یک گله «ماموت شدنی نیست».

او گفت در اوج فراوانی ماموت‌ها در ۲۱ هزار سال پیش، جمعیتشان در اوراسیا حدود ۲۰۰ میلیون بود، بنابراین مقیاسی که دانشمندان باید این آزمایش را انجام دهند عظیم خواهد بود‌ــ این در حالی است که مدت آبستنی ماموت ۲۲ ماه است و روند رشد و رسیدنش به بلوغ ۳۰ سال طول می‌کشد. 

© The Independent

بیشتر از زندگی