زنان افغان پوشاک سنتی را به رخ قوانین ضد زن طالبان کشیدند

«لباس سیاه، برقع و نقاب هرگز بخشی از فرهنگ افغانستان نبوده‌اند»

لباس سنتی افغانستان پیراهنی آستین بلند با دامنی کامل است که با نام قمیض یا فراق شناخته می‌شود - AFP

بعد از اعلام قوانین جدید طالبان درباره لباس و تحصیل زنان در آخر هفته گذشته، زنان افغان در رسانه‌های اجتماعی تصاویری از خود در پوشاک سنتی به اشتراک گذاشتند.

روز یکشنبه، ۱۲ سپتامبر، عبدالباقی حقانی، وزیر آموزش عالی طالبان، اعلام کرد در دانشگاه‌های این کشور تفکیک جنسیتی و رعایت قوانین پوشش اسلامی اجباری خواهد شد. به گزارش رویترز، آقای حقانی گفته است که «پوشش مذهبی حجاب» برای زنان اجباری خواهد بود ولی دقیقا مشخص نکرده این حجاب به معنی پوشاندن [موی] سر است یا روبنده است که کل صورت را هم می‌پوشاند.

این اطلاعیه بعد از تظاهرات زنانی که روز شنبه در دانشگاه شهید ربانی کابل از طالبان حمایت کردند، اعلام شد. در این گردهمایی حامیان طالبان، صدها زن در تصویرها دیده می‌شوند که روبنده‌هایی مشکی بر صورت دارند و پرچم‌های کوچک طالبان را به دست گرفته‌اند.

ظاهر آنان به راه افتادن کارزاری از طرف سایر زنان افغان در رسانه‌های اجتماعی را سبب شد که تاکید می‌کنند برقع‌ و روبنده مشکی بخشی از فرهنگ افغانستان نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز یکشنبه، دکتر بهار جلالی، مورخ و متخصص جنسیت، تصویری از خود در حالی که لباس سنتی افغانستان را پوشیده بود، در توییتر منتشر کرد. گرچه این لباس پوشیده است، دامن آن تا روی زمین می‌آید، آستین‌هایی بلند دارد و گردن را هم می‌پوشاند، اما رنگارنگ است و تمام سر، مو و دستان در آن نمایان است. دامن و آستین لباس از ابریشم سبز رنگ دوخته شده و بالاتنه آن صورتی و زرشکی است و گلدوزی‌هایی سبز و بنفش دارد.

این توییت که از آن زمان بیش از ۱۵ هزار بار دیده شده است، به سرعت الهام‌بخش سایر زنان افغان شد تا آن‌ها هم عکس‌هایی از خود در لباس‌های سنتی منتشر کنند.

لباس سنتی افغانستان پیراهنی آستین بلند با دامنی کامل است که با نام قمیض یا فراق شناخته می‌شود و شلوار گشادی به نام پرتوک دارد.

زارا سلطانی، پناهنده افغان مقیم کانادا، با انتشار تصویری از خود کنار سه خانم دیگر گفت: «لباس سیاه، برقع و نقاب هرگز بخشی از فرهنگ افغانستان نبوده‌اند. در این تصویر چند نوع مختلف از پوشاک سنتی زنان افغان را می‌بینید. این لباس رنگارنگ، پوشیده، کاربردی و از همه مهم‌تر زیبا است.»

در این تصویر او لباسی به رنگ بنفش تیره و صورتی پوشیده که با نقش‌ونگار گل‌ها گلدوزی شده است و گردنبد نقره‌ خیره‌کننده‌ای دارد.

زنان دیگر هم لباس‌های سنتی به رنگ‌هایی براق نظیر سبز، قرمز و صورتی به تن داشتند.

وصلت حسرت نظیمی، خبرنگار افغان، نیز عکسی از خود که یک روسری سنتی به سر دارد، منتشر کرد. برخلاف روبنده‌های مشکی که زنان حاضر در تظاهرات روز شنبه زده بودند، روسری او بسیار رنگارنگ و مزین به منگوله‌های طلایی و پولک‌های فلزی است. در تصویر، او آن روسری را با قمیضی آبی و نارنجی به تن کرده و گردنبند طلایی مشابهی را به گردن انداخته است.

او می‌گوید: «من لباس سنتی افغان در کابل را به تن دارم. این فرهنگ افغانستان است و زنان افغان این گونه لباس می‌پوشند.»

پیمانا اسد، نماینده حزب کارگر، هم در این کارزار شرکت کرد و تصویری از خود در لباسی رنگارنگ منتشر کرد. او نوشت: «پوشاک فرهنگی ما آن لباس متحجرانه‌ای نیست که طالبان زنان را به پوشیدن آن مجبور کرده است.»

روز یکشنبه آقای حقانی گفت فقط زنان به دخترانی که به دانشگاه می‌روند، درس می‌دهند. او با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها ممکن است از زنان بخواهند روبنده بزنند، گفت: «وقتی واقعا نیاز باشد مردان هم می‌توانند به زنان درس بدهند ولی باید با شریعت منطبق باشد و زنان حجاب را رعایت کنند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی