سخنگوی وزارت امور خارجه: مناقشه پنجشیر جز گفت‌‌وگو مسیر دیگری ندارند

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اعتراف کرده‌اند که با طالبان ارتباط دارند

سعید خطیب‌زاده، از «اراده قطعی» جمهوری اسلامی برای تقویت روابط با مردم افغانستان خبر داد - خبرگزاری دانشجو

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته است که براساس عملکرد طالبان، درباره درخواست و دعوت آن‌ها از ایران برای حضور در مراسم تحلیف تصمیم‌گیری می‌شود. او مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید دارد.

سعید خطیب‌زاده، در نشست خبری روز دوشنبه ۲۲ شهریور در پاسخ به سوالی درباره حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران در مراسم تحلیف دولت طالبان گفت: «هنوز زود است در این زمینه صحبت کنیم.»

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران کابینه فعلی طالبان را با دولت فراگیر مدنظر ایران و جامعه‌جهانی متفاوت دانست و مدعی شد که طالبان کابینه فعلی را برای سرپرستی امور وزارتخانه‌ها تشکیل داده است.

بنا بر اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه، پس از تشکیل دولت افغانستان، بر اساس عملکرد طالبان درباره موضوع‌های دیگر از جمله حضور جمهوری اسلامی در مراسم تحلیف تصمیم‌گیری خواهد شد. به گفته خطیب‌‎زاده، جمهوری اسلامی ایران بر تشکیل «دولت فراگیر» در افغانستان تاکید دارد و مسیری که به «برادرکشی» ختم شود، محکوم می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید خطیب زاده در نشست خبری روز دوشنبه از ارتباط جمهوری اسلامی با طرف‌های درگیر در افغانستان هم خبر داد و گفت: «ایران جزو معدود کنشگرانی است که با همه طرف‌ها در افغانستان روابطی دارد و با برخی گفت‌وگوهایی فراگیرتر و با برخی مذاکراتی محدودتر داشته است.»

این موضوع چند روز پس از آن مطرح شد که نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس، گفته بود که جمهوری اسلامی ایران با طالبان در تماس است و بر رویدادهای این کشور کاملا اشراف دارد؛ اما حالا خطیب‌زاده ادعا کرده است که جمهوری اسلامی با تمام گروه‌ها گفت‌وگو می‌کند. خطیب‌زاده به دور اول گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در تهران اشاره کرد و مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگوها همه گروه‌ها را شرکت داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه از «اراده قطعی» جمهوری اسلامی برای تقویت روابط با مردم افغانستان خبر داد و مدعی شد که جهوری اسلامی ایران به تحقق خواست و اراده مردم این کشور کمک می‌کند. او با بیان اینکه مسیری که به «برادرکشی» می‌انجامد، «درست» نیست، گفت: «پنجشیر و افغانستان جز گفت‌‌وگو مسیر دیگری ندارند.»

جبهه مقاومت در برابر طالبان یا «مقاومت پنجشیر» پس از سقوط دولت افغانستان و تصرف کابل به دست طالبان با فرماندهی احمد مسعود و امرالله صالح تشکیل شد. این جبهه از همان روزهای نخست ضمن ایستادگی مقابل طالبان، تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان را خواهان شد و طالبان را به گفت‌وگو دعوت کرد اما طالبان این دعوت را با حمله به پنجشیر پاسخ داد. با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همچنان ادعا کرده است که مقاومت پنجشیر راهی جز گفت‌وگو ندارد.