بایدن: ایران، پاکستان، چین و روسیه به دنبال هماهنگی با طالبان هستند

نیکی هیلی در کارزاری اینترنتی از دولت بایدن می‌خواهد طالبان را به عنوان دولت مشروع افغانستان به رسمیت نشناسد

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید، ایران، روسیه، چین و پاکستان در تلاشند دریابند اکنون باید با طالبان چه‌ کنند.

نیروهای آمریکایی با دستور بایدن ۳۰ اوت ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شدند و به حضور ۲۰ ساله در این کشور پایان دادند و طالبان به قدرت رسیدند.

بایدن و دولت او به دلیل نحوه اجرای تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پیامدهای آن به شدت مورد انتقاد قرار دارند. همچنان شماری از افغان‌ها یا دوتابعیتی‌ها و همکارن افغان نیروهای خارجی که نمی‌خواهند در افغانستان تحت حکمرانی طالبان زندگی کنند، در تله این گروه افراطی گیر افتاده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، ساعاتی پس از آنکه طالبان جزئیات دولت خود را اعلام کرد، بایدن به خبرنگاران گفت، چین با طالبان «مشکل جدی» دارد.

این در حالی است که بسیاری از ناظرن، پاکستان، چین و روسیه را برندگان بزرگ به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان می‌دانند.

او گفت که چین، پاکستان، روسیه و ایران به دنبال حل اختلافات با طالبان هستند.

بایدن در ادامه گفت، ببایید صبر کرد و دید چه اتفاقی می‌افتد. او در پاسخ به پرسشی درباره اعلام دولت جدید طالبان گفت: «جالب است صبر کنیم ببینیم چه می‌شود.»

همزمان نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل کارزار آنلاینی را به راه انداخته که در آن از دولت آمریکا می‌خواهد دولت طالبان را به رسمیت نشناسد.

هییلی گفت: «نمی‌توانم باور کنم و حتی گفتنش ضرورت ندارد اما در این دولت (دولت بایدن) باید گفت که آمریکا نباید طالبان را به عنوان دولت مشروع افغانستان به رسمیت بشناسد.

طالبان دولتی را تشکیل داده که بسیاری از اعضای آن در فهرست افراد تحت تعقیب اف‌بی‌آی قرار دارند. از جمله وزیر کشور جدید طالبان.

با این حال کشورهایی مانند روسیه اعلام کرده‌اند در صورتی که دولت طالبان فراگیر باشد نه تنها از آن حمایت می‌کنند، بلکه در مراسم تحلیف هم شرکت خواهند کرد. پاسخ دولت بایدن به احتمال به رسمیت شناختن طالبان نیز تا کنون محافظه‌کارانه و مبهم بوده است.