طالبان در حمله پنجشنبه شب به پنجشیر تلفات سنگینی دادند

طالبان در نبرد شب پنجشنبه با جبهه مقاومت ۴۵۰ کشته و بیش از۲۳۰ تن اسیر دادند

احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، رهبری جبهه مقاومت دوم را به عهده دارد-Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

پس از آنکه گفت‌وگوهای صلح هیئت طالبان و جبهه مقاومت دوم به رهبری احمد مسعود بی‌نتیجه پایان یافت، رهبران طالبان به طور رسمی علیه نیروهای مقاومت پنجشیر اعلان جنگ کردند و وعده دادند که به زودی جبهه پنجشیر را شکست می‌دهند و کنترل این استان را به دست می‌گیرند.

پس از این اعلان جنگ طالبان برای تصرف پنجشیر، جنگجویان این گروه عملا به میدان نبرد با جبهه مقاومت وارد شدند و دو شب و دو روز جنگیدند اما با تحمل تلفات سنگین شکست خوردند و نتوانستند پیشروی کنند. شب پنجشنبه، ۱۱شهریور، طالبان آخرین تلاش‌های خود برای شکست نیروهای مقاومت‌ را به کار بستند و شماری زیادی از جنگجویانشان را از سایر نقاط افغانستان با خود همراه کردند اما بار دیگر شکست خوردند و با وارد آمدن تلفات سنگین، پا به فرار گذاشتند.

فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت، در مورد تلفات طالبان و شکست این گروه از نیروهای مقاومت‌ پنجشیر در توییتر نوشت: «شبی خونین برای طالبان بود. هشت هزار طالب با ۳۵۰ هاموی پس از چهار ساعت درگیری عقب رانده شدند و در کمین افتادند. ۴۵۰ طالب کشته و ۱۳۰ نفر از آنان اسیر شدند.»

آقای دشتی این جنگ را برای طالبان سنگین و پرتلفات و برای مقاومت‌ پنجشیر پردستاورد خوانده است: «خواجه‌غار تخار آزاد شد، پروان به کنترل درآمد و نیروهای مقاومت‌ در حال پیشروی به سمت بدخشان، کاپیسا و بغلان‌اند.»

سخنگوی جبهه مقاومت با تاکید بر تداوم ایستادگی و مبارزه، به طالبان گفت: «اگر قرار بود ما از دفاع از مردم و کشور خود دست بکشیم، جبهه مقاومت ایجاد نمی‌کردیم. این جبهه نه برای تسلیم بلکه برای دفاع از حقوق و آزادی‌ها و ارزش‌هایی که در ۴۰ و چند سال گذشته برایش مبارزه شد، ایجاد شده است و انشاالله تا پایان به کار خود ادامه می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، که رهبری جبهه مقاومت دوم را به عهده دارد، پس از ورود طالبان به کابل گفته بود: «ما خواهان ادامه جنگ و کشتار نیستیم و از طالبان می‌خواهیم که پیش از آنکه به تصرف پنجشیر فکر کند، با رهبران سیاسی افغان برای ایجاد یک نظام همه‌شمول که خواست و اراده همه افغان‌ها در آن دخیل باشد گفت‌وگو کند؛ وگرنه جبهه مقاومت برای دفاع از حقوق سایر شهروندان افغانستان در مقابل طالبان ایستادگی می‌کند و تا رسیدن به اهداف مردم از مبارزه دست بر نمی‌دارد.»

با آغاز جنگ و حمله طالبان به پنجشیر آشکار است که این گروه به پیام‌های آقای مسعود پاسخ مثبت نداده است و بر تسلیم شدن او اصرار دارد که در نتیجه آن، جنگ دو طرف آغاز شده است و هر روز و شب که می‌گذرد، شدت می‌گیرد و پیشروی جبهه مقاومت بیشتر می‌شود.

افغان‌ها و سیاستمداران سابق این کشور بر این باورند که اگر طالبان راه صلح در پیش نگیرند و برای ایجاد یک نظام سیاسی همه‌شمول با تمام رهبران و احزاب سیاسی این کشور ائتلاف نکنند، جنگ در افغانستان شدت خواهد یافت و طالبان شکست سنگینی خواهند خورد که نتیجه آن به سود هیچ کس نخواهد بود.

قابل ذکر است که طالبان تلاش داشتند با حمله به پنجشیر و شکست جبهه مقاومت، روز ۱۲ شهریور، پس از اقامه نماز جمعه در ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان، حکومت خود را رسما معرفی و اعلام کنند که کنترل تمام افغانستان را در دست دارند.