کلاس دومی‌های ایران برای دومین سال از حضور در مدرسه محروم می‌مانند

یونیسف از دولت‌ها خواسته است که بازگشایی مدارس را در اولویت قرار دهند

«تصور اینکه میلیون‌ها دانش‌آموز کلاس اولی امکان دیدن کلاس درس را ندارند، سرسام‌آور است» - همشهری‌آنلاین

یونیسف اعلام کرد هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید، ۱۴۰ میلیون دانش‌آموز کلاس اولی نمی‌توانند در مدارس حاضر شوند. بررسی‌های صندوق کودکان سازمان ملل متحد نشان داده‌ است که حداقل هشت میلیون تن از این کودکان برای دومین سال متوالی از رفتن به مدرسه محروم مانده‌اند زیرا در مناطقی زندگی می‌کنند که به دلیل همه‌گیری کرونا مدارس تعطیل‌اند. در ایران هم بیش از یک میلیون دانش آموز کلاس دومی برای دومین سال متوالی امکان حضور در مدرسه را نخواهند داشت. همچنین بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کلاس اولی در حالی آموزش خود را آغاز می‌کنند که به دلیل موج پنجم همه‌گیری ویروس کرونا و تاخیر در واکسیناسیون عمومی این امکان را ندارند که کلاس درس را تجربه کنند.

هنریتا فور، مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد، با بیان اینکه حضور در مدارس به مدت نامحدودی برای میلیون‌ها کودک به تعویق افتاده است، گفت: «تصور اینکه میلیون‌ها دانش‌آموز کلاس اولی امکان دیدن کلاس درس را ندارند، سرسام‌آور است.» او با هشدار درباره اینکه کودکان آسیب‌پذیر پس از محرومیت از کلاس درس ممکن است دیگر هرگز امکان رفتن به مدرسه را نداشته باشند، تاکید کرد: «تعطیلی مدارس اختلال‌های روانی، از دست رفتن فرصت آموزش، ترک تحصیل و ازدواج کودکان را به همراه دارد.»

یونیسف در گزارش جدید خود به محدودیت‌های آموزش از راه دور نیز اشاره کرده و با بیان اینکه حداقل ۲۹ درصد از دانش‌آموزان به دلیل دسترسی نداشتن به امکانات، محیط نامناسب یادگیری و کارهای خانه نتوانسته‌اند تحصیل خود را پیگیری کنند، دور ماندن کودکان از مدرسه را در آینده آنان تاثیرگذار دانسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانک جهانی تخمین زده است که تعطیلی مدارس برای جهان زیانی ۱۰ تریلیون دلاری به همراه داشته است. یونیسف نیز از دولت‌ها خواسته است که بازگشایی مدارس را در اولویت قرار دهند و شکاف‌های آموزشی را که در دوران همه‌گیری ایجاد شده است، برطرف کنند.

در ایران بر اساس اعلام دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌ و پرورش، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ برای کلاس اول ابتدایی ثبت‌نام کرده‌اند.

به گفته علیرضا کاظمی، سرپرست وزارتخانه آموزش و پرورش، سال تحصیلی جدید از اول مهرماه ۱۴۰۰ به صورت ترکیبی مجازی و حضوری آغاز می‌شود. سرپرست وزارت آموزش و پرورش در حالی از بازگشایی مدارس سخن می‌گوید که کشور در میانه موج پنجم همه‌گیری کرونا قرار دارد و سویه‌ دلتای ویروس کرونا کودکان را نیز مبتلا می‌کند. در همین زمینه، حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا، با بیان اینکه امکان بازگشایی مدارس وجود ندارد، به خبرگزاری ایرنا گفت: «ما همچنان در روند اوج‌‌گیری موج پنجم قرار داریم و هیچ کشوری در این شرایط مدارس را باز نمی‌کند و اجتماعات را آزاد نمی‌گذارد.»

تاخیر در واکسیناسیون عمومی در ایران بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار کودک کلاس اولی را از تجربه نشستن پشت میز و نیمکت‌های کلاس درس محروم می‌کند و این در حالی است که در سال تحصیلی گذشته نیز بیش از یک میلیون دانش‌آموز امکان مدرسه رفتن را نداشتند و با وجود اینکه در سال ۱۴۰۰ مقطع دوم دبستان را آغاز می‌کنند تاکنون حضور فیزیکی در کلاس درس را تجربه نکرده‌اند.

آموزش و پرورش ایران پس از همه‌گیری کرونا با راه‌اندازی سامانه‌ای به نام «شاد»، دانش‌آموزان را ملزم کرد برای دسترسی به آموزش آنلاین در این سامانه عضو شوند اما محدودیت دسترسی به امکانات آموزش آنلاین از جمله اینترنت و گوشی تلفن هوشمند باعث شد بسیاری از دانش‌آموزان از ادامه آموزش محروم شوند. به‌طوری که آمارها نشان می‌دهد بین سه تا پنج میلیون دانش‌آموز پس از همه‌گیری کرونا ترک تحصیل کرده‌اند.

محروم ماندن دانش‌آموزان ایران از حضور در مدرسه در شرایطی است که بسیاری کشورها با واکسیناسیون عمومی و اقدام‌های پیشگیرانه زمینه را برای بازگشایی مدارس فراهم کرده‌اند اما دانش‌آموزان ایرانی برای دومین سال متوالی امکان حضور در مدرسه را نخواهند داشت. بنا بر اعلام وزارت آموزش و پرورش، هم‌اکنون بیش از ۱۵ میلیون دانش‌آموز در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل‌اند.