تسریع عملیات تخلیه شهروندان خارجی از افغانستان

بیشتر مرزهای افغانستان بسته‌اند و شهروندان این کشور برای خروج به فرودگاه کابل چشم دوخته‌اند

ازدحام اطراف فرودگاه بین‌المللی کابل سطح تهدیدات امنیتی در این منطقه را بالا برده است-AFP / Etat Major des Armées

پس از انفجار پنجشنبه شب در فرودگاه بین‌المللی کابل، عملیات تخلیه از سر گرفته شده است و با سرعت جریان دارد. منابع خبری گزارش داده‌اند که تا زمان تنظیم این خبر، چندین پرواز از این فروودگاه انجام شده است.

پنجشنبه، ۴ شهریور، دو حمله انتحاری و تیراندازی در فرودگاه کابل رخ داد که تلفات زیادی به جا گذاشت. تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهند که در این حادثه دست‌کم ۱۰۰ تن کشته و بیش از ۱۵۰ تن  زخمی شده‌اند. آمریکا تایید کرده است که ۱۳ نفر از نیروهای آمریکایی  نیز در میان کشته‌شدگان بوده‌اند.

ساعاتی پیش جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد که ماموریت تخلیه تا زمان تعیین شده ادامه خواهد داشت. آقای بایدن در توییتر نوشت: «با وجود تهدیدها و خطرات فوق‌العاده بالا ما توانسته‌ایم بیش از ۱۰۰ هزار نفر را ظرف چند روز خارج کنیم. ما می‌توانیم و باید عملیات خود را تمام کنیم. تروریست‌ها نمی‌توانند ما را بازدارند. ما به آن‌ها اجازه نخواهیم داد عملیات ما را متوقف کنند. ما به عملیات تخلیه ادامه خواهیم داد.»

حمله شب پنجشنبه عملیات تخلیه را برای ساعاتی متوقف کرد. از دو حمله انتحاری یکی در نزدیکی دروازه شرقی فرودگاه کابل در منطقه‌ای به نام کمپ بارون و در میان انبوهی از جمعیت صورت گرفت و دیگری بیرون ورودی فرودگاه در نزدیکی یک هتل به وقوع پیوست.

این نخستین انفجار پس از سقوط افغانستان به دست طالبان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم افغانستان برای فرار از نظام طالبانی و برخوردهای انتقام‌جویانه درصدد فرار به بیرون از این کشورند. تمامی مرزهای زمینی افغانستان در کنترل طالبان است و آنان به هیچ کس اجازه عبور نمی‌دهند. تنها راه خروج فرودگاه کابل است که همه به آن چشم دوخته‌اند. مردمی که اطراف فرودگاه کابل جمع شده‌اند، فقط افرادی که با خارجی‌ها کار می‌کردند نیستند بلکه افراد عادی نیز برای فرار از افغانستان در اطراف فرودگاه کابل تجمع کرده‌اند تا راهی بیابند و از کشور خارج شوند؛ زیرا یگانه راه باز به بیرون فرودگاه کابل است.

روز پنجشنبه سازمان ملل و یوناما از طالبان و همسایه‌های افغانستان خواستند تا مرزها را به روی مردم بگشایند. باز شدن مرزهای زمینی افغانستان می‌تواند از تراکم و ازدحام در اطراف فرودگاه کابل بکاهد.

جمعیت انبوه فرودگاه کابل هدفی جذاب برای تروریست‌ها است و کشورهای غربی هشدار داده‌اند که سطح تهدیدها در اطراف این فرودگاه همچنان بالا است.