احتمال وقوع حمله تروریستی اطراف فرودگاه کابل

ازدحام اطراف فرودگاه کابل زمینه را برای وقوع هر نوع حادثه فراهم کرده است

حدود ۱۰ هزار نفر در اطراف فرودگاه کابل، منتظر خروج از افغانستان‌اند-Wakil KOHSAR / AFP

آمریکا و بریتانیا روز پنجشنبه از احتمال وقوع حمله تروریستی در اطراف فرودگاه کابل خبر دادند و از شهروندانشان خواستند هرچه زودتر محل را ترک کنند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، جیمز هیپی، وزیر نیروهای مسلح بریتانیا، گفته است این تهدید جدی و قریب‌الوقوع است. به گزارش این خبرگزاری، او روز پنجشنبه گفت: «گزارش‌های رسیده در این هفته نشان می‌دهد که این خبر موثق است و این تهدیدی قریب‌الوقوع و جدی است.»

بریتانیا روز چهارشنبه از شهروندانش در کابل خواسته بود تا فرودگاه کابل را ترک کنند و به جایی امن پناه ببرند و منتظر توصیه این کشور باشند. در همین حال، سایر کشورهای اروپایی نیز به شهروندانشان اعلام کرده‌اند به فرودگاه کابل نروند و در مکانی امن پناه بگیرند.

بر اساس گزارش‌ها، هم اکنون حدود ۱۰ هزار نفر در اطراف فرودگاه کابل برای خروج از افغانستان جمع شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری سی‌ان‌ان نیز روز چهارشنبه به نقل از مقام‌های آمریکایی، از تهدید بالقوه حمله گروه داعش به اطراف فرودگاه کابل خبر داد.

بر اساس گزارش‌ها، بریتانیا از ۱۳ اوت ۲۰۲۱ تاکنون، ۱۱ هزار و ۴۷۴ نفر را از کابل خارج کرده است که ۶ هزار و ۹۴۶ تن از آن‌ها افغان بوده‌‌اند.

آمار خبرگزاری فرانسه نشان می‌دهد که تاکنون ۹۰ هزار افغان و شهروند خارجی به کمک نیروهای آمریکایی، به خارج از از افغانستان انتقال داده شده‌اند.

ضرب‌الاجل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان کمتر از پنج روز دیگر تمام می‌شود اما مقام‌های این کشور گفته‌اند که قادر نخواهند بود تا تمام افراد آسیب‌پذیر را تا این تاریخ از افغانستان خارج کنند.

طالبان درخواست تمدید حضور نیروهای آمریکایی برای تخلیه شهروندان و افغان‌های واجد شرایط را نپذیرفته اما جو بایدن گفته است ماموریت تخلیه پس از خروج نیروهای ‌آمریکایی نیز ادامه خواهد داشت.