کمپین حقوق بشر: حکومت ایران علیه دگرباشان نفرت‌پراکنی می‌کند

ابراهیم رئیسی گفته بود همجنس‌گرایی چیزی جز «وحشیگری» نیست

در جمهوری اسلامی همجنس‌گرایی نوعی «اختلال» شناخته می‌شود - OSCAR DEL POZO / AFP

کمپین حقوق بشر از وضعیت دگرباشان در ایران و نفرت‌پراکنی حکومت علیه آنان ابراز نگرانی کرد. در این گزارش، به نگاه و برخورد مجرمانه حکومت ایران با دگرباشان جنسی اعتراض شده است. ایران یکی از شش کشوری است که مجازات اعدام را برای دگرباشان اجرا می‌کند و این مجازات حتی نوجوانان را نیز شامل می‌شود.

در گزارشی که کمپین حقوق بشر منتشر کرد، آمده است که کارهایی که نشان از تمایلات همجنس‌گرایانه دارد مثل انتخاب نوع لباس، مجازاتی از شلاق تا حبس را برای دگرباشان به همراه دارد. قوانین ایران نیز نه تنها از حقوق همجنس‌گرایان حمایت نمی‌کند که به صورت زیرپوستی از خشونت خانواده و جامعه علیه آنان پشتیبانی می‌کند.

دستگیری فعالان مدنی که برای احقاق حقوق دگرباشان فعالیت می‌کنند، به جرم «اقدام علیه امنیت ملی» تنها بخشی از برخوردهای مجرمانه حکومت با موضوع دگرباشی جنسی است. حکومت ایران در اجرای این ممنوعیت‌ها تا آنجا پیش رفته است که هر نوع تولید محتوا یا انتشار پست در فضای مجازی با موضوع همجنس‌گرایی پیامدهایی چون شلاق و حبس را در پی دارد.

در گزارش کمپین حقوق بشر تاکید شده است که ۷۷ درصد دگرباشان در خانه تحت خشونت قرار می‌گیرند و نوجوانان دگرباش علاوه بر تحمل خشونت در محیط خانه در جامعه نیز آسیب می‌بینند و حتی از مدرسه اخراج می‌شوند.

براساس این گزارش از آنجا که در جمهوری اسلامی همجنس‌گرایی نوعی «اختلال» شناخته می‌شود، افراد دگرباش مجبور می‌شوند برای نجات از فشار اجتماعی و سرکوب حکومت به شوک‌های الکتریکی، داروهای روانگردان و عقیم‌سازی روی بیاورند. این در حالی است که سازمان ملل چنین فشارهایی را مصداق شکنجه دانسته است. با وجود این، دگرباشان در ایران حتی اگر از طریق دارو «درمان» نشوند یا گرایش جنسی خود را تغییر ندهند، باید با جراحی تغییر جنسیت دهند؛ در غیر این صورت، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام کمپین حقوق بشر با وجود اینکه جراحی‌های تغییر جنسیت خطر زیادی دارند، اما تعداد افرادی که در ایران به این عمل‌ جراحی تن می‌دهند بالا است. 

برخی از دگرباشان در فرایند پیش از جراحی هم مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه در قوانین خود همجنس‌گرایی را جرم‌ تلقی کرده است، به شکلی نرم و زیرپوستی خانواده‌ها و جامعه را به سمت خشونت علیه دگرباشان ترغیب می‌کند. برای نمونه باید از حمایت‌های نامحسوس حکومت از قتل‌های ناموسی دگرباشان به دست اعضای خانواده‌ آنان یاد کرد.

کمپین حقوق بشر تاکید کرده است با وجود اینکه جامعه جهانی تلاش می‌کند حقوق دگرباشان در جوامع رعایت شود، مقام‌های ایران به نفرت‌پراکنی علیه دگرباشان ادامه می‌دهند. محمدجواد ظریف  در سال ۲۰۱۹ با دفاع از اعدام همجنس‌گرایان در ایران، گفته بود: «جامعه ما یکسری اصول اخلاقی دارد و ما بر اساس آن زندگی می‌کنیم.»

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فعلی نیز در سال ۲۰۱۴ در اظهارنظری همجنس‌گرایی را «وحشی‌گری» خواند. پیتر تاچل، فعال حقوق بشر و دگرباشان، در گفت‌وگو با روزنامه اورشلیم پست، از دیدگاه‌های «متعصبانه» و «جاهلانه» مقام‌های ایران از جمله ابراهیم رئیسی درباره دگرباشان انتقاد کرد و گفت: «وحشیگری واقعی وقتی است که مجازات اعدام برای یک فرد همجنس‌گرا اجرا می‌شود.»

به گفته او یکی از پیش‌شرط‌های لغو تحریم‌های ایران باید پایان دادن به مجازات اعدام و جرم‌انگاری همجنس‌گرایی باشد. لودان بازرگان، فعال حقوق بشر ایرانی-آمریکایی نیز با بیان اینکه جهان باید مقابل «رژیم غیرانسانی» جمهوری اسلامی بایستد، گفت: «سرکوب همجنس‌گرایان تا زمانی که اروپا و ایالات‌متحده با این خلافت اسلامی و قوانین وحشیانه آن برخورد نکنند، ادامه خواهد یافت.»

دگرباشان در ایران با تبعیض و خشونت مواجه‌اند. آنان حق انتخاب مسکن، ادامه تحصیل، انتخاب شغل، استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی را ندارند و حتی وقتی مورد آزار قرار می‌گیرند، به دلیل ترس از دستگیری، به پلیس و دادگاه مراجعه نمی‌کنند.