بنت تا چه حد می‌تواند کاخ سفید را با سیاست اسرائیل درقبال ایران همراه کند؟

اورشلیم‌پست در گزارشی بر اهمیت «دیپلماسی شخصی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات مهم و قدرتمند با رئیس جمهوری آمریکا» تاکید کرده است

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، هفته آینده به واشینگتن سفر می‌کند- RONEN ZVULUN / POOL / AFP

 روزنامه اورشلیم‌پست در گزارشی تحلیلی به میزان تاثیرگذاری احتمالی دیدار پیش روی نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، بر راهبرد ایالات متحده در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخته است.  

سفر نفتالی بنت به واشینگتن که به‌‌زودی و در هفته آینده انجام خواهد شد، با شدت گرفتن بحث‌ها درمورد راهبرد پیش روی آمریکا در قبال ایران، همزمان شده است.

براساس گزارش اورشلیم‌پست، در مورد راهبردهای پیش روی ایالات متحده در قبال ایران رویکردها و بحث‌های مختلفی وجود دارد: 

۱) درصورت ادامه تلاش آمریکا برای بازگشت به برجام، این کار تحت چه شرایطی باید انجام شود؟ 

۲) ایالات متحده باید روند پیش گرفته مقابل ایران را وارونه کند و بار دیگر به کارزار فشار حداکثری یا نوعی راهبرد قهری دیگر روی آورد.

۳) در صورت امتناع جمهوری اسلامی از کند کردن روند پیشروی هسته‌ای خود، اگر واکنش احتمالی مخفیانه، سایبری، یا حتی اقدام نظامی آشکار علیه آن صورت گیرد، آمریکا باید باید با آن هماهنگ باشد.

هر قدر هم که نتانیاهو یا نفتالی بنت مخالفت کنند و سروصدا به راه اندازند، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، از ابتدا شرایط را برای مذاکره در سال‌های آینده تنظیم کرده بود. نخست‌وزیر اسرائیل در بهترین حالت، می‌توانست از بایدن بخواهد که تعهد خود برای پیگیری توافقی طولانی‌تر و مستحکم‌تر درپی برجام را جدی بگیرد. 

در حال حاضر، حتی اگر سیاست اعلام‌شده واشینگتن درقبال ایران بازگشت به برجام باشد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، چندین مرتبه تکرار کرده است که مهلت زمانی برای این بازگشت نامحدود نیست و این تذکر به نوشته اورشلیم‌پست، نوعی ضرب‌الاجل و نقطه عطف برای پیگیری سیاست بازگشت به میان می‌آورد.

بنت این فرصت را در اختیار دارد که با تاکید بر بعضی جنبه‌های بحران جاری هسته‌ای ایران، از آن در جهت منافع ملی اسرائیل استفاده کند. براساس این گزارش، نخست‌وزیر اسرائیل از این کار می‌تواند در چندین جهت استفاده کند: به‌منظور تقویت عزم آمریکا برای رفع حفره‌های برجام مانند «بند غروب» این توافق یا برای محکم کردن موضع ایالات متحده در قبال مشکلات جدیدی مانند سانتریفیوژهای پیشرفته تهران یا حتی دریافت چراغ سبز از بایدن درمورد عملیات‌های تهاجمی که پیشرفت هسته‌ای ایران را به تاخیر می‌اندازد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته اورشلیم‌پست، «این موضوع که چرا هنوز برجامی در کار نیست و انتظارها برای رسیدن به یک توافق در فاصله ماه مه تا ژوئن برآورده نشده است، قطعا بخشی از آن، تحت تاثیر فشارهای اسرائیل همراه با فشارهای کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی بوده است؛ اما دلایل اصلی این موضوع به زمان‌بندی انتخابات ایران در اواسط ماه ژوئن، پیروزی ابراهیم رئیسی و تصمیم او برای اتخاذ موضع بسیار سرسختانه‌تر در رابطه بااختلاف‌های هسته‌ای با آمریکا برمی‌گردد».  

دولت بایدن سفر یوسی کوهن، رئیس وقت موساد، به آمریکا را از ماه فوریه تا چند ماه بعد به تاخیر انداخت، همچنین سفر نتانیاهو به آن کشور، به حدی به تاخیر افتاد که او از نخست‌وزیری برکنار شد و نفتالی بنت نیز در دو ماه نخست به قدرت رسیدن، به ایالات متحده دعوت نشد.

به استثنای روون ریولین، رئیس جمهوری پیشین اسرائیل که ۲۹ ژوئن با جو بایدن دیدار کرد، تنها مقام ارشد اسرائیلی دیگر که به‌طور مستقیم دیدار کوتاه یک‌ساعته‌ای در اواخر ماه آوریل با بایدن داشت، یوسی کوهن بود.  

مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی در ماه آوریل در جریان بود. به نوشته اورشلیم‌پست، در ۳۰ آوریل، یوسی کوهن اطلاعات به‌روزرسانی‌شده در رابطه با توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته در ایران و پیش‌روی آن کشور به‌سمت سلاح هسته‌ای را به جو بایدن ارائه کرد.  

مدتی پس از آن دیدار بود که ایالات متحده در مذاکرات وین، درباره ضرورت ضمانت صریح جمهوری اسلامی به موافقت با مذاکرات بعدی برای توافقی طولانی‌تر و مستحکم‌تر و همچنین از بین بردن سانتریفیوژهای پیشرفته به‌جای کنار گذاشتن آن‌ها، درخواست‌های دقیق‌تری مطرح کرد.

هرچند که جو بایدن دیدگاه‌ها و تردیدهای خود را درباره برنامه هسته‌ای ایران دارد و متوقف شدن مذاکرات تا حد زیادی به ایران برمی‌گردد، اما نقش اسرائیل را در این زمینه، نباید نادیده گرفت. 

در پایان این گزارش آمده است: «نتیجه دیدار رودرروی کوهن با بایدن نشان می‌دهد که دیپلماسی شخصی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات مهم و قدرتمند با رئیس جمهوری آمریکا، مانند مواردی دیگر در گذشته، می‌تواند وضعیت را تغییر دهد. به‌زودی نوبت بنت است که چنین دیداری را تجربه کند.»