توافق اسرائیل با قطر برای ازسرگیری کمک‌ مالی به مردم غزه

وزیر دفاع اسرائیل گفت تحت توافق جدید، پرداخت‌ها به‌طور مستقیم از سازمان ملل به حساب‌ خانواده‌های فلسطینی واریز خواهد شد

مرکز توانبخشی شیخ حمد آل ثانی در نوار غزه با بودجه قطر تاسیس شده است-MAHMUD HAMS / AFP

اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد که در توافق با قطر کمک‌های مالی این کشور ثروتمند حاشیه خلیج فارس به هزاران خانواده فلسطینی در نوار غزه از سر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر دفاع اسرائیل گفت تحت توافق جدید، پرداخت‌ها به‌طور مستقیم از سازمان ملل به حساب‌ خانواده‌های فلسطینی واریز خواهد شد.

به گفته بنی گانتز انتظار می‌رود که این پرداخت‌ها در چند هفته آینده آغاز شود.

وی افزود، «من برای ایجاد سازوکاری که تضمین کند پول همزمان با تامین نیازهای امنیتی اسرائیل به دست نیازمندان برسد، با مقام‌های قطری در تماس بوده‌ام.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گانتز گفت که اسرائیل همچنین با مقام‌های حماس و تشکیلات خودگردان فلسطینی، برای بررسی جایگزین‌های احتمالی برای انتقال پول تحت نظارت اسرائیل در ارتباط بوده است.

قطر در سال‌های اخیر صدها میلیون دلار به خانوارهای فقیر غزه کمک کرده است. نرخ بیکاری در نوار غزه حدود ۵۰ درصد است و این کمک‌ها برای بسیاری از مردم اهمیت فراوان دارد.

به دنبال جنگ ۱۱ روزه بین اسرائیل و حماس در ماه مه سال جاری، اسرائیل با هدف جلوگیری از دسترسی حماس به این پول‌ها، انتقال کمک‌های مالی به غزه را متوقف کرد.

طبق سازوکاری که تا پیش از آن جنگ اجرا می‌شد، هر ماه حدود ۳۰ میلیون دلار پول نقد در چمدان از یک گذرگاه تحت کنترل اسرائیلی‌ها، برای توزیع بین مردم به غزه فرستاده می‌شد.

بیشتر از جهان