کشف علت احتمالی عوارض طولانی‌مدت کرونا

براساس یک پژوهش ممکن است سیستم انعقاد خون بیماران در بروز این عوارض دخیل باشد

ازجمله رایج‌ترین عوارض طولانی‌مدت کووید-۱۹ می‌توان به احساس خستگی مفرط، تنگی نفس و بی‌خوابی اشاره کرد- Mikael Blomkvist/ Pexels

یک پژوهش جدید از «بالاتر بودن میزان لخته‌شدن خون» در بیماران مبتلا به عوارض طولانی‌مدت کووید-۱۹ خبر می‌دهد؛ این موضوع می‌تواند توضیحی باشد برای علائم ماندگار کرونا ازجمله خستگی مداوم در این بیماران. 

پژوهشگران کالج سلطنتی جراحان در ایرلند در این پژوهش که نتایج آن در نشریه علمی «ترومبوز و خون‌ایستی» (Journal of Thrombosis and Haemostasis) منتشر شده است، به این نتیجه رسیده‌اند که نشانگرهای لخته‌شدن خون در بدن بیماران مبتلا به عوارض طولانی‌مدت کووید به میزان قابل توجهی بالا می‌رود.  

براساس این پژوهش، همچنین بیمارانی که پس از ابتلا به کووید-۱۹ به بستری‌شدن در بیمارستان نیاز پیدا می‌کنند، نشانگرهای لخته‌شدن و انعقاد خون در آن‌ها نیز از دیگر مبتلایان به کرونا بالاتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هلن فوگارتی، سرپرست این گروه پژوهشی، درمورد بیماران مبتلا به کووید طولانی‌مدت کفت: «بالا رفتن نشانگرهای انعقاد خون، درحالی‌که نشانگرهای التهاب به حالت عادی بازگشته‌اند، از این خبر می‌دهد که ممکن است سیستم انعقاد خون در علت اصلی عوارض طولانی‌‌مدت کووید-۱۹ دخیل باشد.»

این پژوهشگران در مطالعات قبلی خود، لخته‌شدن خطرناک خون در بیماران مبتلا به وضعیت حاد کووید-۱۹ را بررسی کرده بودند، اما تاکنون درمورد دلایل عوارض طولانی‌مدت کرونا اطلاعات چندانی دردسترس نبود. عوارض طولانی‌مدت کرونا به علائمی گفته می‌شود که ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها پس از برطرف‌شدن عفونت اولیه و منفی شدن آزمایش کرونا، ادامه پیدا کند. ازجمله رایج‌ترین این عوارض می‌توان به احساس خستگی مفرط، تنگی نفس و بی‌خوابی اشاره کرد که برآورد می‌شود میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

پژوهشگران در این مطالعه به بررسی میزان لخته‌شدن غیرعادی خون در ۵۰ بیمار مبتلا به عوارض طولانی‌مدت کرونا پرداختند و به این نتیجه رسیدند که لخته‌شدن خون در این بیماران بیش از دیگران است.

به گفته کارشناسان شناخت علت اصلی عوارض طولانی‌مدت کرونا، نخستین قدم برای یافتن یک روش درمان موثر برای آن است.