دو عامل لغو احتمالی میزبانی ایران در راه جام جهانی: گمرک و صدا و سیما

نامه‌های ای‌اف‌سی، هشدارهای تازه به فدراسیون فوتبال

تیم ملی ایران آخرین بار دهم فروردین ۱۴۰۰ در یک بازی تدارکاتی مقابل سوریه ۳ - صفر در ورزشگاه آزادی پیروز شد. درباره میزبانی در بازی رسمی اما تردیدهایی وجود دارد- سایت فدراسیون فوتبال

درباره میزبانی ایران در بازی‌های انتخابی جام جهانی، تردید وجود دارد. ای‌اف‌سی نمی‌تواند تجهیزات کمک‌داور ویدیویی را به ایران برساند و صدا و سیمای ایران نیز هنوز حاضر به پرداخت حق پخش تلویزیونی نشده است.

میزبانی بازی‌های ملی و باشگاهی فوتبال نزدیک به دو سال است که به ایران داده نمی‌شود. از دی ماه ۹۸ در پی پرتاب دو موشک به هواپیمای اوکراینی پرواز شماره ۷۵۲، آسمان ایران ناامن شد و ای‌اف‌سی میزبانی‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا را لغو کرد. اما شیوع کرونا در ایران نیز سپس دلیل لغو میزبانی‌های ایران اعلام می‌شد. با همه‌گیری کرونا برگزاری متمرکز بازی‌های مقدماتی جام جهانی و لیگ قهرمانان آسیا در قطر نیز دلیلی بود برای اینکه مشخص نباشد از سوی فیفا و ای‌اف‌سی میزبانی به ایران سپرده می‌شود یا خیر.

بازی‌های تیم ملی ایران در دور انتخابی جام جهانی قطر از شهریور ماه ۱۴۰۰ آغاز می‌شود. ایران ۱۱ شهریور باید در تهران مقابل سوریه بازی کند و سپس ۱۶ شهریور به دیدار عراق می‌رود. عراق به رغم تلاش برای میزبانی در بصره، به دلایل امنیتی احتمالا در قطر از ایران میزبانی خواهد کرد. اما درباره میزبانی ایران از سوریه و سایر بازی‌هایش نیز تردیدهایی به وجود آمده است.

کنفدراسیون فوتبال آسیا طی نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران اطلاع داد که ارسال تجهیزات کمک داور ویدیویی به ایران ممکن نیست. در متن نامه ای‌اف‌سی به تحریم‌ها و مشکلات گمرک در مقصد -ایران- اشاره شده است. فدراسیون فوتبال فقط بخشی از این نامه را منتشر کرد: "به اطلاع می‌رسانیم طبق توصیه STP تحت قرارداد ما، به دلیل تحریم‌های شدید بین‌المللی و چالش‌های مختلف، پیرامون واردات تجهیزات مورد نیاز به جمهوری اسلامی، کنفدراسیون فوتبال آسیا نمی‌تواند سیستم VAR را برای مسابقات پیش رو در ایران اجرا کند. ما برای فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در آماده‌سازی برای مسابقه آینده آرزوی موفقیت داریم و منتظر همکاری و تفاهم شما در این زمینه هستیم."

توصیه فیفا در برگزاری بازی‌های مقدماتی جام جهانی استفاده از تجهیزات کمک داور ویدیویی است اما این توصیه شاید الزام‌آور نباشد. این یعنی فدراسیون فوتبال ایران شاید بتواند بدون تجهیزات کمک داور ویدیویی نیز بازی ایران - سوریه را در تهران برگزار کند. ایران سپس روز ۲۰ مهرماه ۱۴۰۰ نیز باید میزبان کره‌جنوبی باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز فیفا یا ای‌اف‌سی درباره لغو میزبانی ایران اظهارنظر رسمی نکرده‌اند. فدراسیون فوتبال ایران طی بیانیه‌ای به این موضوع پرداخته است: "در مکاتبات قبلی از سوی فیفا و ای‌اف‌سی اعلام شده بود درصورت تجهیز نشدن ورزشگاه‌ها این دو نهاد سعی می‌کنند همکاری لازم را با فدراسيون‌های مورد نظر داشته باشند. این در شرایطی است که بسیاری از رقابت‌های تحت نظر این دو نهاد بین‌المللی همچنان بدون VAR برگزار می‌شوند. پیش‌تر حسن کامرانی‌فر سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال اعلام کرده بود تنها مشکل باقی‌مانده در مسیر میزبانی رقابت‌های انتخابی جام جهانی قطر موضوع حق پخش است و اظهار امیدواری کرده بود با همکاری سازمان صدا و سیما این مساله نیز حل شود. این در شرایطی است که موضوع کمک داور ویدیویی از الزامات برگزاری رقابت‌ها در این مرحله قلمداد نشده است."

ایران در دو مورد با تردیدهایی درباره میزبانی خود مواجه است. فدراسیون فوتبال هنوز مطمئن نیست که بدون تجهیزات کمک داور ویدیویی می‌تواند میزبان باشد و البته هنوز اطلاع ندارد که صدا و سیما حق پخش تلویزیونی را پرداخت می‌کند. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یک سازمان انحصاری است و حق پخش را به فدراسیون و باشگاه‌های ایرانی نمی‌پردازد. اما ای‌اف‌سی در صورتی که صدا و سیما حق پخش بازی‌های مقدماتی جام جهانی را پرداخت نکند، حق میزبانی را از ایران سلب خواهد کرد.

فدراسیون فوتبال ایران باید مستنداتی را به ای‌اف‌سی ارائه کند که طی قرارداد با سازمان صدا و سیما حق پخش تلویزیونی بازی‌ها را دریافت کرده است. این مستندات در فاصله حدود ۱۵ روز تا بازی ایران - سوریه هنوز تهیه نشده و هیچ‌کس از موضع صدا و سیما خبر ندارد که آیا حاضر به پرداخت حق پخش خواهد بود یا خیر. فدراسیون فوتبال هر بار خوش‌بینانه از حل این مشکل خبر می‌دهد اما هنوز یک ریال از صدا و سیما دریافت نکرده است. پیش‌تر نیز طی سال‌ها، صدا و سیما در جدل‌های طولانی و جلسات پرشمار حاضر نشد حق پخش تلویزیونی لیگ برتر فوتبال ایران را پرداخت کند اما شاید این‌بار چون پرداخت نکردن حق پخش بازی ملی به لغو میزبانی ایران منجر شود، مستنداتی مبنی بر پرداخت حق پخش را تهیه کنند.

اگرچه بازی‌های تیم ملی در مسیر جام جهانی به دلیل همه‌گیری هولناک کرونا در ایران و مرگ روزانه بیش از ۶۰۰ شهروند ایرانی طبق آمارهای رسمی وزارت بهداشت، بدون تماشاگر برگزار می‌شود و بخشی از اهمیت میزبانی از دست خواهد رفت، اما همچنان بازی در ورزشگاه آزادی می‌تواند برای تیم ملی ایران خوشایند باشد و از سختی بازی‌های تیم ملی بکاهد.

برنامه بازی‌های ایران در دور انتخابی جام جهانی قطر به این شرح است:

ایران - سوریه، ۱۱ شهریور ۱۴۰۰

عراق - ایران، ۱۶ شهریور ۱۴۰۰

امارات - ایران، ۱۵ مهر ۱۴۰۰

ایران - کره جنوبی ، ۲۰ مهر ۱۴۰۰

لبنان - ایران، ۲۰ آبان ۱۴۰۰

سوریه - ایران، ۲۵ آبان ۱۴۰۰

ایران - عراق، ۷ بهمن ۱۴۰۰

ایران - امارات، ۱۲ بهمن ۱۴۰۰

کره جنوبی - ایران، ۴ فروردین ۱۴۰۱

ایران - لبنان، ۹ فروردین ۱۴۰۱

بیشتر از فوتبال