پیام ویدیویی اشرف غنی: برای جلوگیری از خونریزی کابل را ترک کردم

«هر کسی که گفت رئیس جمهورتان شما را فروخت و برای منفعت مالی و حفظ جان خویش فرار کرد، باور نکنید»

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، که روز یکشنبه و در پی ورود طالبان به کابل افغانستان را ترک کرد، روز چهارشنبه در یک پیام ویديویی درباره تصمیم خود برای خارج شدن از کشور، محل اقامت فعلی، و تلاش‌هایش در ارتباط با تحولات جاری در افغانستان توضیح داد.

وی ورود طالبان به پایتخت و کاخ ریاست جمهوری بدون مقاومت نیروهای امنیتی را یک «توطئه» خواند و در ارتباط با آن دو نکته را توضیح داد: «اول: یا من می‌ماندم، شاهد خونریزی و ویرانی کابل می‌بودم. طالبان و همکاران داخلی و خارجی‌شان به وضوح گفته بودند تا (زمانی که) من باشم، آنها راه مصالحه مسالمت‌آمیز نمی‌بینند. (در این صورت) مسئولیتی که به دوش من گذاشته می‌شد این بود که به‌خاطر قدرت، کابل ویران و خونریزی کوچه به کوچه در کابل مثل سوریه و یمن آغاز شود.»

آقای غنی اضافه کرد، «دوم: دقایقی بعد از این که مجبور شدم از کابل خارج شوم، طالبان و چهره‌های ناشناس که زبان‌های کشور ما را بلد نبودند وارد ارگ شدند. در راه رسیدن به ارگ هیچ مقاومتی صورت نگرفت. آنها اتاق به اتاق می‌گشتند تا مرا پیدا کنند. تصمیم این بود که آنچه بیست و پنج سال قبل در افغانستان رخ داده بود تکرار شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در ادامه این پیام که در صفحه فیسبوک خود و فضای مجازی منتشر کرد، خطاب به مردم افغانستان گفت، «هر کسی که گفت رئیس جمهوری‌تان شما را فروخت و برای منفعت مالی و حفظ جان خویش فرار کرد، باور نکنید. من به گونه‌ای از افغانستان خارج شدم، که حتی فرصت نیافتم تا ... کت‌هایم را بپوشم. بزرگترین سرمایه زندگیم که کتابخانه و صدها کتابچه و یادداشت و لپ تاپ شخصی‌ام بود، که تمام دار و ندار معنوی زندگی‌ام را تشکیل می‌دهد، نتوانستم با خود ببرم. تمام این‌ها که جزو اسرار دولت و محرمانه هستند متاسفانه به دست دیگران افتادند.» اشرف غنی متهم به برداشت مقادیر زیادی از پول های دولت افغانستان شده است.

اشرف غنی تاکید کرد هیچ‌گونه بحثی را برای ترک کردن افغانستان با قدرت‌های بین‌المللی نداشته است، و افزود: «این حادثه دفعتا و تحت فشار همکاران امنیتی‌مان بود.»

وی در پایان گفت برای ملت افغانستان یک پیام مهم دارد: «من قصد فرار و جلای وطن ندارم. فعلا در امارات هستم تا از خونریزی و فاجعه جلوگیری شده باشد. همین حالا در (حال) مشورت هستم تا به افغانستان برگردم و به تلاش‌هایم برای تامین عدالت، حاکمیت افغان‌ها بر کشورمان، و اعاده ارزش‌ها و دستاوردهای واقعی اسلامی و ملی مردم افغانستان با هم مبارزه کنیم. زنده باد افغانستان.»

نحوه خروج اشرف غنی از افغانستان باعث بروز انتقادات شدیدی از او در شبکه های اجتماعی شده است. بسیاری از منتقدان او را متهم می‌کنند که کشور را رها کرده و باعث پیدایش وضعیت خطرناکی از نظر ثبات و امنیت شهر کابل شده است.

اشرف غنی همچنین متهم است که با مخالفت با تشکیل دولت انتقالی در عمل به سقوط کابل و تصرف آن از سوی طالبان کمک کرده است. 

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه و حامد کرزای رئیس جمهوری پیشین از نحوه خروج اشرف غنی اتتقاد کرده‌اند. 

بسم الله محمدی وزیر دفاع دولت غنی نیز وی و نزدیکانش را به فروختن کشور متهم کرده است. امارات متحده عربی گفته است به دلایل انسان دوستانه به آقای غنی اجازه ورود به این کشور را داده است .