عضو شورای رهبری طالبان با عبدالله عبدالله، کرزی و حکمتیار دیدار کرد

دلیل حضور متقی گفت‌وگو در مورد آینده نظام در افغانستان و رایزنی درباره ایجاد دولت فراگیر عنوان شده است

امیر خان متقی، عضو شورای رهبری گروه طالبان، دوشنبه شب وارد کابل شد. دلیل حضور متقی گفت‌وگو در مورد آینده نظام در افغانستان و رایزنی درباره ایجاد دولت فراگیر عنوان شده است.

امیر خان متقی پس از حضور در کابل با دکتر عبدالله عبدالله، حامد کرزی و گلبدین حکمتیار، اعضای شورای هماهنگی که پس از فرار اشرف غنی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، ایجاد شده، دیدار و گفت‌وگو کرد. هنوز در مورد نتایج این دیدار گزارشی منتشر نشده اما گفته می‌شود که محور این دیدار، تشکیل دولت فراگیر در افغانستان است.

بیشتر کشورهای جهان اعلام کرده‌اند که اگر طالبان دولتی فراگیر که به ارزش‌های حقوق بشری احترام می‌گذارد و حقوق زنان و اقلیت‌ها را رعایت می‌کند، تشکیل ندهند، از به رسمیت شناختن آنان خودداری می‌کنند. طالبان نیز با آگاهی از وضعیت یاد شده، هنوز برای اعلام امارت اسلامی در افغانستان اقدام نکرده‌ است. هرچند شنیده‌ها حاکی از آن است که طالبان گفته‌اند آنان سراسر افغانستان را به‌زور گرفته‌اند و نمی‌خواهند دولت را با کس دیگری تقسیم کنند. البته هنوز هیچ مرجعی این اظهارات طالبان را تایید نکرده است. با این‌ حال حداقل دو مقام دولت پیشین روز دوشنبه سر کار خود حاضر شده‌اند؛ داود سلطان زوی، شهردار کابل و وحید مجروح، سرپرست وزارت بهداشت افغانستان از جمله مقام‌های قبلی دولت‌اند که به سر کار بازگشته‌اند.

سلطان زوی در پیامی تصویری گفته است که طالبان از وی درخواست کرده‌اند که به کارش ادامه دهد و وحید مجروح نیز روز دوشنبه در صفحه فیس‌بوکش نوشت که با مسئول کمیسیون بهداشت طالبان دیدار و ملاقات کرده است. به دنبال آن تصاویری هم از دیدار این دو تن از بیمارستان‌های کابل منتشر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جلسه اضطراری شورای امنیت

روز دوشنبه، شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز جلسه‌ای اضطراری را با موضوع افغانستان برگزار کرد. در این جلسه که اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت حضور داشتند، وضعیت غیرنظامیان در افغانستان نگران‌کننده عنوان شد. آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت: «ما با دقت وضعیت افغانستان را نظاره می‌کنیم و نگران ضایع شدن حقوق شهروندان افغان‌هاییم.» او تاکید کرد که باید همه از طالبان بخواهند که به حقوق شهروندی و بشری افغان‌ها احترام بگذارد. گوترش از جامعه جهانی خواست مهاجران افغان را بپذیرند.

در همین حال نماینده آمریکا در شورای امنیت هم اظهار داشت که طالبان باید اجازه دهند هر فرد افغان که می‌خواهد از این کشور خارج شود. وی از همسایه‌های افغانستان خواست تا مهاجران افغان را که می‌خواهند از این کشور خارج شوند، بپذیرند. او حمایت از روزنامه‌نگاران و احترام به حقوق زنان و اقلیت‌ها را خواستار شده است.

نماینده بریتانیا نیز ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان را خواهان شد. او گفت آنچه در حال حاضر در افغانستان می‌گذرد، تراژدی است و نباید تکرار شود. وی افزود: «هرچند طالبان در سخن چیز دیگری می‌گفتند اما در میدان جنگ چهره متفاوتی از خود به نمایش گذاشتند.»

نماینده افغانستان در شورای امنیت نیز از جامعه جهانی خواست امارت اسلامی در افغانستان را به رسمیت نشناسد. غلام محمد اسحاق‌زی از کشورهای جهان تقاضا کرد قدرتی را که با زور در افغانستان مسلط شده است نپذیرند. او تاکید کرد که طالبان باید حقوق شهروندی را رعایت کند.

با همه این‌ها، هنوز در مورد ساختار دولت آینده در افغانستان هیچ خبری اعلام نشده است. طالبان می‌گوید منتظر نتایج مذاکرات دوحه‌ است. به نظر می‌رسد آنان مایل نیستند دوره اول سلطه‌‌شان تکرار شود و بدون مشروعیت جهانی حکمرانی کنند. به همین دلیل در حالی که سه روز از تصرف کامل کابل می‌گذرد، هنوز درباره ساختار دولت آینده هیچ صحبتی نکرده‌اند.