هشدار آمریکا به ایران: به تشدید نقض تعهدهای برجامی خود پایان دهید

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از ایران خواست با حسن نیت به مذاکرات برای احیای برجام بازگردد

ند پرایس ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، افزایش مستمر نقض تعهدات برجامی ایران را اقدامی «غیرسازنده» توصیف کرد- KEVIN LAMARQUE / POOL / AFP

ایالات متحده در مورد ادامه نقض تعهدهای برجامی ایران و افزایش و توسعه تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده هشدار داد و از دولت جمهوری اسلامی خواست تا به مذاکرات احیای برجام بازگردد.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در جدیدترین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به اعضای آن سازمان، با تایید پیشرفت ایران در تولید اورانیوم فلزی، از تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با غنای ۲۰درصد در آن کشور خبر داد.

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه، ۲۵ مردادماه، در واکنش به این گزارش آژانس اعلام کرد: «ایران هیچ‌گونه نیاز قابل پذیرشی برای تولید اورانیوم فلزی ندارد.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، ایران تعهد کرده بود اورانیوم  فلزی، که می‌تواند برای ساخت بمب هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد، تولید نخواهد کرد. اما جمهوری اسلامی ایران دی‌ماه گذشته اعلام کرد که تحقیقات برای تولید اورانیوم فلزی به‌عنوان سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را آغاز کرده است. این اقدام یکی از گام‌های جمهوری اسلامی ایران در کاهش اجرای تعهدات برجامی خود که در مقابل خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، از توافق برجام در پیش گرفت. 

ند پرایس ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که افزایش مستمر نقض تعهدات برجامی، اقدامی «غیرسازنده» است و  «با بازگشت به پایبندی متقابل به توافق سازگار نیست».    

او افزود: «ایران باید به تشدید نقض تعهدهای برجامی خود پایان دهد و با حسن نیت به مذاکرات برای احیای برجام بازگردد.»

جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در ماه‌های گذشته مذاکرات غیرمستقیمی را برای احیای توافق برجام آغاز کردند که شش دور آن در قالب نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در وین، پایتخت اتریش برگزار شد. این مذاکرات از اواخر خردادماه متوقف شد و طرف ایرانی اعلام کرده بود که پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران به ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی ادامه خواهد یافت. پس از تحلیف رئیسی به‌عنوان رئیس جمهوری ایران آمریکا باز دیگر برای بازگشت به مذاکرات اعلام آمادگی کرده و از ایران خواسته بود که به مذاکرات بازگردد.