استعفای محی‌الدین یاسین، نخست‌وزیر مالزی

با توجه به بحران همه‌گیری کرونا در مالزی، این استعفا می‌تواند بحران سیاسی تازه‌ای در این کشور پدید آورد

محی‌الدین یاسین، نخست‌وزیر مالزی - Mohd RASFAN / AFP

بنا بر گزارش‌ها، محی‌الدین یاسین، نخست‌وزیر مالزی، پس از ناکامی در کسب حمایت اکثریت مجلس استعفانامه‌ خود را برای پادشاه این کشور فرستاده است تا کوتاه‌ترین مدت نخست‌وزیری در تاریخ مالزی را به نام خود ثبت کند.

آقای یاسین با سپری شدن کمتر از ۱۸ ماه از نخست‌وزیری‌ نتوانست حمایت اکثریت مجلس را به دست آورد. با توجه به آنکه وضعیت همه‌گیری کرونا در این کشور رو به وخامت است، این استعفا می‌تواند بحران سیاسی تازه‌ای در این کشور پدید آورد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس (ای‌پی)، چند رهبر سیاسی در تکاپوی به چنگ آوردن این سمت بلندپایه‌اند و اسماعیل صبری، معاون نخست‌وزیر هم می‌کوشد تا حامیانی برای خود فراهم کند.

محمد رضوان محمود یوسف، یکی از وزرای دولت، روز یکشنبه ۲۴ مرداد در مصاحبه با ای‌پی گفت که البته آقای یاسین به پادشاه خواهد گفت که ائتلاف وی همچنان بزرگ‌ترین گروه حامیان را دارد.

بر اساس قانون اساسی مالزی، هر نخست‌وزیری که از حمایت اکثریت را نداشته باشد، باید استعفا دهد تا پادشاه شخص دیگری را که به نظر وی می‌تواند اعتماد مجلس را کسب کند، به ریاست دولت معرفی کند.

بیش از ۱۰ تا ۱۲ تن از نمایندگان بزرگ‌ترین حزب ائتلاف حاکم بر مالزی به حمایت خود از دولت آقای یاسین پایان دادند. دو وزیر از سازمان ملی مالزی متحد (اونمو) نیز پیش از تسلیم استعفانامه نخست‌وزیر از دولت استعفا کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از رسانه‌ها از خشم فزاینده مردم از نحوه مقابله دولت با همه‌گیری کرونا در این کشور گزارش می‌دهند. مالزی یکی از بالاترین آمار میزان ابتلا به کرونا در جهان را دارد. بنا به گزارش ای‌پی با آنکه از ماه ژوئن قرنطینه سراسری و وضعیت اضطراری هفت ماهه در این کشور برقرار شده، شمار مبتلایان به ویروس کرونا به ۲۰ هزار نفر در روز افزایش یافته است.

ای‌پی به نقل از بریجیت ولش، کارشناس امورسیاسی مالزی از دانشگاه ناتینگهام، گزارش می‌دهد: «دولت محی‌الدین در دوره ارفاق به سر می‌برده است. زمامداری ضعیف وی، سیاست بقا به هر قیمت و نپذیرفتن اشتباهاتی که مرتکب شده، به ناکارامدی وی منجر شده است.»

او افزود: «اکنون مالزی گذار آرام به دولتی جدید را که از پس مدیریت بحران بربیاید، در کانون توجه قرار داده است.»

البته هیچ ائتلافی قادر نیست حمایت اکثریت مجلس را کسب کند. در بزرگ‌ترین جناح مخالف ۹۰ نماینده حضور دارند که برای کسب اکثریت ساده مورد نیاز برای تشکیل دولت ۲۱ نماینده کم دارند. در حالی که نزدیک به ۱۰۰ نماینده از آقای یاسین حمایت  کرده‌اند.

علاوه بر انور ابراهیم از جناح مخالف که نامزد نخست‌وزیری است، آقای صبری و رزلیق حمزه از حزب اونمو از دیگر نامزدهایند. آقای حمزه شاهزاده‌ای ۸۴ ساله است که وزیراقتصاد بوده و نامزد بی طرفی است که می‌تواند با جناح‌های مختلف اونمو متحد شود.

آقای یاسین با سرنگون کردن دولت ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر پیشین که در انتخابات سراسری سال ۲۰۱۸ به پیروزی رسید، و در پی ائتلاف با حزب اونمو به قدرت رسید. اونمو از سال ۱۹۵۷ که مالزی استقلال خود از بریتانیا را به دست آورد، رهبری این کشور را در دست داشته است.

دولت مالزی در سال ۲۰۱۸ پس از رسوایی فساد مالی چند میلیارد دلاری سرنگون شد و آقای محمد در اعتراض به طرح حزب آقای یاسین به نام براتسو برای تشکیل دولت ائتلافی با حزب اونمو استعفا کرد.

(با استفاده از گزارش سایر خبرگزاری‌ها)

© The Independent