محسن رضایی به «ستاد اجرایی فرمان امام» می‌رود

رکوردار شرکت در انتخابات با رویای ریاست جمهوری خداحافظی کرد

محسن رضایی در ۲۴ سال گذشته، چهار بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد‌ـ ATTA KENARE / AFP

در روزهای اخیر، گمانه‌هایی مبنی بر اینکه محسن رضایی استاندار خوزستان می‌شود مطرح شد اما او با نوشتن توییتی، احتمال حضورش در تیم دولت را رد کرد و گفت به جایی می‌رود که رهبر مأموریت بدهد. رسانه‌های داخلی ایران نیز خبر داده‌اند که محسن رضایی جای محمد مخبر را در «ستاد اجرایی فرمان امام»، نهاد اقتصادی زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی، می‌گیرد.

محسن رضایی در سال ۱۳۷۶ با حکم علی خامنه‌ای، به سمت دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد. او در مدت ۲۴ سال حضورش در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، چهار بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد.

یک‌ بار در سال ۱۳۸۴ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد ولی چند روز پیش از رای‌گیری، انصراف داد. در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲ نیز محسن رضایی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود ولی نتوانست رای بالایی کسب کند. آخرین حضور او در عرصه انتخابات در سال ۱۴۰۰ نیز با شکست روبه‌رو شد. او همواره در کارزارهای انتخاباتی‌اش مدعی شده است که برای رفع مشکلات اقتصادی ایران برنامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تکیه ابراهیم رئیسی بر مسند ریاست جمهوری ایران، شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه محسن رضایی در تیم دولت جای خواهد گرفت و از آن‌جا که متولد شهر مسجد سلیمان است، گمانه‌هایی مبنی بر حضور او به‌عنوان استاندار در دولت رئیسی مطرح شد، به‌خصوص اینکه ابراهیم رئیسی به‌تازگی اعلام کرده است برای استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان و خوزستان، استاندار ویژه انتخاب ‌می‌شود که امکان حضور در جلسه‌های هیئت دولت را داشته باشند.

با این حال، به نظر می‌رسد محسن رضایی که همواره خود را در قد و قامت رئیس‌جمهوری تصور می‌کند، از این «شایعات» خوشحال نیست و ترجیح می‌دهد در جایی مشغول به کار باشد که زیر نظر مستقیم رهبر است.

او در واکنش به گمانه‌های مطرح‌شده، در توییتی حضورش در ستاد اجرایی را به‌طور تلویحی تایید کرد و نوشت: «‏به شایعات غیرواقعی این روزها توجه نکنید. رهبرم سوال کردند که نظرت برای آینده چیست؛ بنده نیز گفتم من سرباز جناب‌عالی هستم، هر جایی که شما ماموریت بدهید به آن عمل می‌کنم.» به گزارش روزنامه شرق، در پیگیری‌ها از دفتر محسن رضایی این انتصاب تکذیب نشده است.

ستاد اجرایی نهادی اقتصادی با فعالیت‌های ابهام‌برانگیز است که زیر نظر مستقیم رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند. حالا با رفتن محمد مخبر، رئیس قبلی این ستاد، چه کسی بهتر از محسن رضایی که هم داعیه دانش اقتصادی دارد، هم مورد اعتماد رهبر است.

محسن رضایی، که از او به‌عنوان رکورددار نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری یاد می‌کنند، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴، از سن ۷۰ سالگی عبور کرده است و با توجه به شکست‌های پی‌درپی در انتخابات ریاست جمهوری، دیگر شانسی برای شرکت و موفقیت در انتخابات را ندارد.

اما او در مدت ۲۴ سال اقامتش در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، از حاشیه امن ایجاد‌شده در این نهاد استفاده کرد تا بتواند برای رسیدن به رویای نشستن بر مسند ریاست‌ جمهوری تلاش کند. رضایی از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۴۰۰، که چهار بار در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد، با استفاده از امکانات مالی و اداری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، واقع در خیابان میرداماد تهران، کارزارهای انتخاباتی‌اش را شکل داد و به‌دلیل نزدیکی به رهبر جمهوری اسلامی، هرگز با بازخواست نهادهای نظارتی مواجه نشد.

محسن رضایی، که در فاصله سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ فرمانده سپاه پاسداران بود، خود را «جعبه سیاه جنگ» معرفی کرده است اما اختلاف‌های او با علی صیاد شیرازی، فرمانده وقت ارتش در دوران جنگ، و ماجراهای عملیات «کربلای ۴» او را به یکی از منفورترین چهره‌های سیاسی ایران تبدیل کرده است.