واکنش نیشدار نماینده مجلس به رئیسی: نمی‌شود هم فحش داد، هم شعار

«دیپلماسی یعنی یک چیزی بدهید و یک چیزی بگیرید؛ نمی‌توانی فقط بگیری و هیچ چیزی هم نپردازی»

ابراهیم رئیسی در تنها نشست خبری که از زمان پیروزی در انتخابات برگزار کرده است، از ایده بازگشت همه اعضای اولیه به اجرای کامل برجام حمایت کرد- ATTA KENARE / AFP

مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه از مبهم‌گویی ابراهیم رئیسی در باره بازگشت به مذاکرات احیای برجام، با لحنی طعنه آمیز انتقاد کرد.

او در واکنش به گفته‌های رئیسی در روز تحلیفش در باره لغو تحریم‌ها گفت: «حل این موضوعات با شعار نمی‌شود، نمی‌شود از این طرف فحش بدهیم و از آن طرف شعار بدهیم. البته من امیدوارم که بتوانند با دیپلماسی این موضوعات را حل کنند منتها دیپلماسی یعنی یک چیزی بدهید و یک چیزی بگیرید؛ تو نمی‌توانی فقط بگیری و هیچ چیزی هم نپردازی.»
روز دوشنبه امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در تماسی تلفنی با رئیسی، از ایران خواست بدون اتلاف وقت، تعهدات خود را در چهارچوب توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی از سر گیرد و به مذاکرات وین برگردد. رئیسی در پاسخ بدون اشاره به نکته مشخصی گفت: «در هر مذاکره‌ای، باید حقوق ملت ایران استیفا و منافع ملت ما تامین شود.»

از سویی، به نوشته روزنامه اعتماد چاپ تهران، کمتر از یک هفته پس از برگزاری مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، رییس دولت سیزدهم در ایران، هنوز تهران پیام صریح و مشخصی به این پرسش نداده است.
 ابراهیم رئیسی در تنها نشست خبری که از زمان پیروزی در انتخابات برگزار کرده از ایده بازگشت همه اعضای اولیه به اجرای کامل برجام حمایت و در سخنرانی مراسم تحلیف در جمع مهمانان خارجی بر ضرورت رفع تحریم‌ها تاکید و اعلام کرد که دولت او از هر طرح دیپلماتیکی برای رفع تحریم استقبال خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


همزمان خبر‌های تاییده شده درباره نامزدی حسین امیرعبداللهیان برای پست وزارت خارجه دولت سیزدهم و دیدار ۲ ساعته او با انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه مراسم تحلیف نیز به گمانه‌زنی‌ها درباره زمان‌بندی بازگشت ایران به مذاکرات در آینده‌ای نه چندان دور دامن زد.

به نوشته اعتماد، هرچند که حضور حسین امیرعبداللهیان (مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی) در کنار رئ در مراسم تحلیف نشان داد که رییس دولت، وزیر خارجه خود را انتخاب کرده، اما تا اعلام رسمی کابینه و رای اعتماد به امیرعبداللهیان، ابهام‌ها درباره سمت و سوی سیاست خارجی ایران در چهار سال آتی به قوت خود باقی است.

اما روز دوشنبه، مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با انتقاد از آنچه به نظر می‌رسید رویکرد دولت آینده ایران در مذاکرات برجام باشد، گفت: «برای لغو تحریم‌ها نمی‌شود از این طرف فحش بدهیم و از آن طرف شعار بدهیم.»

او اضافه کرد: «البته من امیدوارم که [رئیسی و دولتش] بتوانند با دیپلماسی این موضوعات را حل کنند، منتها دیپلماسی یعنی یک چیزی بدهید و یک چیزی بگیرید؛ تو نمی‌توانی فقط بگیری و هیچ چیزی هم نپردازی.»
 پزشکیان با لحنی نیش‌دار افزود: « این که همه حرف ما را آن‌ها بپذیرند و ما هیچ حرفی از آن‌ها نپذیریم، خب تا حالا نشده. این‌ها [دولت رئیسی] اجرا کنند که ببینیم شدنی است یا خیر؟ یعنی این‌ها بلد هستند و قبلی‌ها بلد نبودند که می‌شود گرفت ولی هیچ چیزی نداد؟ این چیزی است که باید منتظر بود و دید که چطور می‌خواهند بگیرند. ما هم دعا می‌کنیم که بتوانند بگیرند و ما هم یاد می‌گیریم».