ساخت هواپیمای خورشیدی که ۹۰ روز پرواز می‌کند

پرواز جهانی نوع اولیه این هواپیما در سال ۲۰۱۵ انجام شد اما به دلیل نیاز خلبان به استراحت ناگزیر شد چند بار توقف کند

نیروی دریایی مشتاق است هواپیمایی را در هوا قرار دهد که مدت پروازش به مراتب بیشتر باشد - LAURENT GILLIERON / AFP

نیروی دریایی ایالات متحده در حال تولید هواپیمایی است که با انرژی خورشید کار می‌کند. گفته می‌شود این هواپیما می‌تواند به مدت ۹۰ روز در هوا پرواز کرده و به عنوان ابزار نظارتی و سکوی بالقوه ارتباطات عمل کند.

نشریه «نیو سایِنتیست» گزارش داده است که ساخت این هواپیما با یک قرارداد پنج میلیون دلاری به شرکت «اسکای دوئِلِر اِروُ» محول شده است که یک موسسه آمریکایی‌ـ‌‌‌‌‌اسپانیایی است. 

این هواپیما بر مبنای یک سخت‌افزار ارتقاء یافته انرژی خورشیدی با نام «سولار ایمپالس ۲» ساخته خواهد شد.

پرواز جهانی نوع اولیه این هواپیما در سال ۲۰۱۵ انجام شد اما به دلیل نیاز خلبان به استراحت ناگزیر شد چند بار توقف کند.

نوعی که اکنون مد نظر نیروی دریایی است یک هواپیمای بدون خلبان است که امکان می‌دهد هواپیما با تعبیه سخت‌افزارهای بیشتری در آن بتواند بالقوه به مدت ۹۰ روز بدون وقفه در هوا بماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رابرت میلر، مدیر عامل شرکت «اسکای دوئلر» به «نیو ساینتیست» گفت: «با حذف کابین خلبان می‌توانیم مدت پرواز هواپیما را افزایش داده و در آن امکان تعبیه تا ۴۰۰ کیلوگرم ظرفیت ترابری را فراهم کنیم.»

او گفت که این  شرکت در حال حاضر مشغول آزمایش دستگاه پرواز خودکار هواپیما و توانایی بلند شدن آن از زمین است.

او افزود: «پس از موفقیت در این مرحله، آزمایش‌های مربوط به توانایی مدت‌زمان پرواز هواپیما را با هدف بیش از ۹۰ روز آغاز خواهیم کرد.»

هرچند هواپیماهای دیگری نیز وجود دارند که با انرژی خورشیدی کار می‌‌کنند اما هواپیمای جدید نیروی دریایی آمریکا به مراتب سنگین‌تر و بزرگ‌تر از آن‌هاست.

این هواپیما دارای بال‌هایی به بلندی ۷۲ متر است که با سلول‌های خورشیدی (واحدهای جذب انرژی خورشید) پوشیده شده است. این بال‌ها برای تقویت قدرت هواپیما با سلول‌های سوخت هیدروژنی نیز تجهیز خواهد شد.

در حال حاضر نیروی دریایی آمریکا برای نظارت بر کشتی‌هایی که در ماموریت‌های گشتی‌اند از پهپادهای «ترایتون ام کیو-۴ سی» استفاده می‌کند. توانایی پرواز این پهپادها تنها ۳۰ ساعت در هر ماموریت است. به همین دلیل نیروی دریایی مشتاق است هواپیمایی را در هوا قرار دهد که مدت پروازش به مراتب بیشتر باشد.

این هواپیما علاوه بر ماموریت‌های نظارتی می‌تواند با دستگاه‌های ارتباطاتی مجهز شده و به عنوان سکوی ارتباطاتی استفاده شود.

شرکت «اسکای دوئلر ارو» در پی آزمایش موفقیت‌آمیز نمونه این هواپیما قرارداد تولید آن را گرفته است.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی