امرالله صالح: مقاومتگران در برابر طالب «نورچشم» ما هستند 

آگاهان سیاسی باور دارند که اتحاد و ایستادگی مردم در برابر طالب، این گروه را شکست می‌دهد و وادار به صلح می‌کند

با خروج نظامیان خارجی از افغانستان، جنگ طالبان علیه حکومت این کشور شدت گرفته است - SAJJAD HUSSAIN / AFP

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان، از افغان‌هایی که در برابر طالبان می‌جنگند تقدیر کرد و گفت که این مقاومتگران «نور چشم» ما هستند.

پس از آنکه طالبان به جنگ با نظامیان افغان شدت بخشید و تلاش کرد که شماری از شهرستان‌های بزرگ را نیز تصرف کند با مقاومت شدید نظامیان افغان و فرماندهان خیزش‌های مردمی روبه‌رو شد و شماری از طالبان در این مقاومت کشته شدند و شماری از آنان نیز پا به فرار گذاشتند.

آقای صالح برای تقدیر از مقاومت نظامیان افغان و فرماندهان خیزیش‌های مردمی در برابر طالب و عقب راندن آنان از شهرها، در صفحه رسمی فیس‌بوکش نوشت: «هر کس هر وقت، با هر مهارت، با هر وسیله و از هر نشانی که بر ضد فتنه و جهل طالبانی مقاومت می‌کند، نور چشم ماست.»

امرالله صالح، در این پیام در پاسخ به منتقدان خود گفت: «لطفا کژ نیندیشید، با هر گوشه که زیر تجاوز است ایستاد‌ه‌ام و در تماس و قابل دسترسم. این را مردان در صحنه می‌دانند.»

معاون اول افغانستان چند روز پیش نیز نوشت: «شجاعت، متانت آدم‌های اصیل در لحظات دشوار معلوم می‌شود. عکس هیچ ترسو و سوداگر ارزش‌ها بر دیوارها گذاشته نمی‌شود، بلکه تنها به عنوان نمادهای ذلت در تاریخ از آن‌ها یاد می‌گردد و اولادهای آنان از شرم تخلص (نام خانوادگی) خود را تغییر می‌دهند.»

این گفته‌ها و تقدیر‌ معنوی از نظامیان افغان و خیزش‌های مردمی از سوی آقای صالح، در حالی صورت می‌گیرد که با خروج نظامیان خارجی از افغانستان، جنگ طالب علیه حکومت این کشور شدت گرفت و این گروه با گرفتن بیش از دویست شهرستان در پی تصرف مراکز استان‌ها نیز آستین بالا زدند، اما با مقاومت شدید نظامیان افغان به ویژه خیزش‌های مردمی مواجه شدند.

جنگ در بیش از بیست استان‌ افغانستان به شدت جریان دارد. طالبان تلاش می‌کند که چندین استان‌ را به شکل کامل به تصرف خود در بیاورد، اما ایستادگی و مقاومت شبانه روزی نظامیان افغان و خیزش‌های مردمی باعث شده است که طالبان با تلفات سنگین رو‌به‌رو شود و به هدفی که تعیین کرده است نرسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قندهار، هلمند، هرات، غزنی، فاریاب، مزار شریف، قندوز، جوزجان، بامیان و ... از استان‌هایی به شمار می‌روند که جنگ طالبان با نظامیان افغان و خیزش‌های مردمی به شدت جریان دارد در این میان لشکرگاه مرکز هلمند، زرنج، مرکز نیم روز و شبرغان به دست طالبان سقوط کرده است، اما دولت افغانستان می‌گوید که طالبان آخرین تلاش‌های خود را برای ساقط کردن مراکز ولایت‌های یاد شده به کار گرفته است اما ناکام ماندند و با تلفات سنگین روبه‌رو شدند.

گفتنی است اگر مقاومت سخت مردم در کنار نیروهای نظامی افغان در برابر طالبان صورت نمی‌گرفت و ادامه نیابد احتمال داشت و دارد که امروز شمار زیادی از استان‌ها به دست طالبان ساقط می‌شدند و طالب جنگ را تا کابل، پایتخت افغانستان، می‌رساند.

همینک مردم در تمام استان‌هایی که جنگ شدت یافته در کنار نظامیان افغان قرار دارند و از استانشان دفاع می‌کنند، برای نمونه امیر اسماعیل خان، فرمانده پیشین جهادی در هرات و فرزند مارشال دوستم، در جوزجان، سرپل، فاریاب و شماری دیگر از وکلای مجلس مربوط به هر استان افغانستان که هستند سلاح برداشتند و با طالب می‌جنگند. امرالله صالح نیز از ایستادگی همه در برابر طالبان استقبال کرد و با این پیامش خواست که این ایستادگی ادامه یابد و بیشتر و مستحکم‌تر شود تا روزی که طالب یا کاملا نابود شود یا به صلح تن دهد.

همچنین از هفته گذشته به این‌سو، ساکنان شماری از استان‌های افغانستان با ندای «الله اکبر» آن هم در نیمه‌شب و در پشت بام‌ها حمایت خود را از نظام موجود در این کشور و نظامیان افغان اعلام کردند و از طالبان خواستند که از جنگ، کشتار و ویرانی دست برداشته به صلح تن دهد و بیش از این به نیابت از کشورهای خارجی وطنشان را نابود نکند.

شماری از آگاهان سیاسی افغان نیز می‌گویند که طالبان هیچ اراده‌ای برای صلح ندارد و مردم باید در محور حکومت از نظام موجود، ارزش‌های ملی و دستاوردهای چندین دهه خود دفاع کنند و نگذارند که طالبان با بهانه‌جویی‌های مختلف و فریبکارانه همه چیز را نابود کند.

سیدشاه صبوری، آگاه سیاسی می‌گوید: «بیست سال است که دولت و مردم افغانستان از طالبان خواهش کرده‌اند که از جنگ دست بردارد، اما بر نداشت. طالبان فکر کرد که با کشتن و زور قدرت را تصاحب می‌کند، اشتباه بزرگ. من از همه مردم خواهش می‌کنم که برای غنی نه، بلکه برای بقای افغانستان و دستاوردهای خود مبارزه کنند.»

فاروق صمیم نیز می‌گوید: «اجماع سیاسی داخلی، اتحاد و منسجم شدن مردم و مبارزه یک دست، طالبان را نابوده می‌سازد و آرمانشان را با خاک یکسان می‌کند. با فشار آوردن بر طالب، جز صلح هیچ راهی دیگر به روی آنان باقی نمی‌ماند. دولت و مردم ما باید حالا به طالب نشان دهند که جنگ راه حل نیست، صلح کنید در غیر آن نابودیتان حتمی است.»