کشف غیرمنتظره: سیاره‌ای که شب و روزش تفاوتی ندارد

غول گازی به اندازه شش برابر سیاره مشتری دور یک کوتوله سرخ کم‌جرم می‌گردد

کوکونتوس-۲بی دومین سیاره فراخورشیدی با دمای ۱۶۰ درجه سلسیوس است - LYNETTE COOK / NASA / AFP

ستاره‌شناسان یک سامانه سیاره‌ای عجیب کشف کرده‌اند که فقط ۳۵ سال نوری از زمین فاصله دارد و شب و روز در آن دقیقا یک جور است. این سیاره فراخورشیدی با نام «کوکونتوس-۲بی» (Coconuts-2b) یک غول گازی و شش برابر سیاره مشتری است و به دور یک کوتوله سرخ کم‌جرم در فاصله ۹۰۰ میلیارد کیلومتری خود در گردش است؛ فاصله‌ای که شش هزار بار از فاصله نسبتا کوتاه ۱۵۱.۸۷ میلیون کیلومتری زمین و خورشید بیشتر است. 

مدار گسترده و کشیده و دمای پایین ستاره کوتوله سرخ به معنی آن است که آسمان روز این سیاره تقریبا شبیه به آسمان شبش به نظر می‌رسد و در آن ستاره‌ای با نور سرخ روشن ظاهر می‌شود. طبقه‌بندی کوکونتوس-۲بی که سامانه کوکونتوس-۲بی بخشی از آن است و از پژوهش‌های ژوجیان ژنگ، دانشجوی دوره تحصیلات تکمیلی موسسه نجوم دانشگاه هاوایی نتیجه شد، نامنتظره بود. کوکونتوس- ۲بی را نخستین بار «کاوشگر نقشه‌‌بردار فروسرخ میدان وسیع» (WISE) در سال ۲۰۱۱ کشف کرد اما این تصور وجود داشت که این سیاره یک سیاره سرگردان باشد و نه سیاره‌ای که به دور یک ستاره در گردش است.

کوکونتوس-۲بی همچنین در قید مدار یک ستاره کم‌جرم به نام کوکونتوس- ۲آ نیز قرار دارد. ستاره‌ای که با داشتن جرمی یک سوم جرم خوشید، ۱۰ بار از خورشید چهارمیلیارد ساله ما جوان‌تر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنگ که در دانشنامه دکترای خود در پی یافتن اجرام همراه پیرامون ستارگان است، می‌گوید: «کوکونتوس-۲ با یک سیاره عظیم در مداری وسیع و با داشتن یک ستاره مرکزی سرد، نشان دهنده یک سامانه سیاره‌ای است که با سامانه خورشیدی ما بسیار تفاوت دارد.»

کوکونتوس-۲بی دومین سیاره فراخورشیدی با دمای ۱۶۰ درجه سلسیوس است که تاکنون دیده شده و با در نظر گرفتن انرژی خروجی کم آن، تنها با نور فروسرخ قابل شناسایی و مشاهده است. مقداری حرارت باقیمانده در این سیاره وجود دارد که از زمان شکل‌گیری در آن به دام افتاده است اما این حرارت همچنان بیش از یک میلیون بار از حرارت خورشید ما ضعیف‌تر است.

مایکل لیو، استاد راهنمای دانشنامه دکترای ژنگ می‌گوید: «کشف مستقیم و مطالعه نور سیارات غول گازی پیرامون سایر ستارگان معمولا بسیار دشوار است، زیرا این سیارات که ما معمولا کشف می کنیم، مدارهای کوچکی دارند و از این رو زیر پرتو درخشان نور ستاره میزبان خود پنهان می‌شوند. کوکونتوس-۲بی با داشتن مداری این چنین وسیع برای مطالعه روی اتمسفر و ترکیبات یک سیاره غول گازی عظیم یک آزمایشگاه عالی به شمار می‌رود.»

© The Independent

بیشتر از علوم