تعطیلی کنسول‌گری آمریکا در بصره؛ نگرانی از حمله شبه‌نظامیان طرفدار ایران

آمریکا در سال ۲۰۱۸ نیز به دلیل حمله شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، کنسول‌گری خود را در بصره تعطیل کرده بود

شبه‌نظامیان طرفدار ایران در بصره - عکس از مشرق نیوز

کنسول‌گری آمریکا در بصره تعطیل خواهد شد. «متیو تولر» سفیر ایالات متحده در عراق، گفت که این تصمیم به دلیل مسائل امنیتی گرفته شده است. سفارت آمریکا در عراق در سپتامبر سال ۲۰۱۸ نیز کنسولگری خود در بصره را به دلیل حمله شبه‌نظامیان طرفدار ایران، تعطیل کرده بود. 

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های عراقی، روز دوشنبه (دوم ماه اوت)، متیو تولر، سفیر ایالات متحده در بغداد، اعلام کرد که بنا به دلایل امنیتی، کنسول‌گری آن کشور در بصره تعطیل می‌شود. 

تولر توضیح بیشتری درباره دلایل آن اقدام نداد، اما از سرگیری فعالیت مجدد کنسول‌گری آمریکا در بصره را مشروط به تصمیم‌گیری‌های آینده دانست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعطیلی کنسول‌گری آمریکا در بصره در حالی رخ می‌دهد که زمان زیادی از دیدار جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، نگذشته است. مصطفی الکاظمی پس از دیدار با جو بایدن، از توافق‌نامه‌ای میان دو کشور خبر داد که براساس آن نیروهای آمریکایی تا ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ از عراق خارج خواهند شد. 

با این حال، به نظر نمی‌رسد که تعطیلی دفتر کنسولگری آمریکا در بصره ارتباطی با این تفاهم‌نامه داشته باشد. 

سفارت آمریکا در بغداد در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ نیز به دنبال حمله موشکی به کنسول‌گری خود در بصره، آن دفتر را تعطیل، و دیپلمات‎‌های مستقر در آن را خارج کرد. 

آن حادثه تلفات جانی در پی نداشت، اما نگرانی ایالات متحده را برای حفظ جان کارکنان کنسول‌گری، دوچندان کرد، زیرا بصره در مرز ایران قرار دارد و در آن منطقه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران فعالیت می‌کنند. 

در همان زمان، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه وقت آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعطیلی آن کنسول‌گری به دلیل حمله‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران انجام شده است. پومپئو همچنین با محکوم کردن آن حمله‌ها، ایران را مسئول تهدید امنیتی کارکنان خود در کنسول‌گری دانست. 

در سپتامبر سال ۲۰۱۸ «هدر نا‌ئورت»، سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا، نیز گفته بود که واشنگتن حکومت جمهوری اسلامی ایران را مسئول حمله به مراکز آمریکایی در عراق می‌داند. او گفت: «ایران از طریق شبه‌نظامیان مورد حمایت خود به دولت‌ها حمله می‌کند.»